acapulco på pizzeria "Aspendos" i Söderhamn

3 augusti

dagen efter kebabpizzan i söderhamn kunde jag inte hålla mig från att prova pizzan på aspendos, efter en god väns rekommendationer. själva pizzerian visade sig vara riktigt fräsch och trevlig, med en stor uteservering belägen i lokalerna till en gammal bensinmack.

det som slog mig när jag tittade på menyn var att väldigt många pizzor innehöll bearnaisesås, ett säkert tecken på att man äter pizza i en småstad. det är riktigt ljuvligt, här vet man hur en turkpizza ska tillverkas. visst brukar man alltid kunna få bearnaisesås till, men det är inte särskilt ofta de ingår i 5-10 pizzor på menyn!

i övrigt var menyn fylld av spännande och trevliga pizzor, jag blev riktigt inspirerad. härliga kombinationer av ingredienser. men pizzan då? jag valde en acapulco, en av mina favoritpizzor.

utförandet var ganska standard, och brödet var härligt mjukt och inte för frasigt. pizzan var riktigt god och trevlig, medan vitlökssåsen dessvärre inte var riktigt lika bra. det var i princip fil blandat med vitlök och "kebabkrydda", vilket gjorde att den smakade ganska mycket spiskummin. visst, det är ganska gott, men inte i en vitlökssås? jag vill att den ska vara mer neutral, med påtaglig vitlökssmak.

kebabkrydda kan man hitta på t ex ÖB i påse, billigt. utöver detta, en riktigt fin måltid.

acapulco på pizzeria "Aspendos" i Söderhamn



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0