acapulco på pizzeria "Atlanta" i Umeå

25 juli

efter besvikelsen med kebabpizzan dagen innan gick vi till pizzeria atlantai umeå. den här pizzerian var tydligen känd för sin azteka, en pizza som visserligen brukar vara riktigt god, men jag tycker inte den slår varken acapulco eller amigo av de mexikanska pizzorna.

det hör till historien att vi promenerade ungefär en timme för att komma till den här pizzerian, bara för att se att den hade lunchstängt. .. va? en pizzeria med lunchsstängt kl 14-16? klockan var 14:15 och vi var otroligt hungriga.

så vi gick och åt "något litet" samt handlade på systembolaget medan vi väntade, och runt 15 var det öppet igen. förväntningarna var stora och hungern också. vi hade gått igenom väldigt mycket för att komma till den här pizzan.

jag beställde en acapulco, vilken består av lök, oxfilé, jalapeño, tacosås och tacokrydda. jag brukar även begära vitlökssås till. det var dock en ganska medioker syn som mötte mig.

löken var utlagd i stora bitar istället för fint strimlad, och vitlökssåsen var mer som en salladsdressing. ska man ha en pizzeria ska man göra egen vitlökssås och egen bearnaisesås, så är det bara. nå, det var inget större fel på pizzan ska sägas. men den var inget utöver det vanliga, och den ack så väsentliga vitlökssåsen var en besvikelse.

det skall också tilläggas att min vän efterfrågade feta till pizzan, vilket inte fanns. inte någon form av fårost. själv är jag inte så svag för fårost på pizza, men jag tycker verkligen att det ska finnas på repertoaren, så att säga.

men pizzabagaren verkade ha lessnat på sitt jobb och det var ingen riktig kärlek i pizzan. och framförallt inte i såsen.

tydligen har såsen varit hemgjord förut och riktigt berömd i umeå. folk har vallfärdat för att äta azteka med vitlökssåsen på. den här pizzan var inte värd den pärs vi utsatte oss för. dessutom promenerade vi hem hela vägen efteråt, men nu med väldigt mycket mer packning. så kan det gå.

acapulco på pizzeria "Atlanta" i Umeå



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0