"rullkebab" från "rådhusgrillen" Umeå

26 juli

jag kunde inte missa att prova umeås rullpizza. det här är ett tokigt fenomen som jag tror finns enbart i umeå. bra? gott värt? vad är det egentligen?

en rullpizza är ett pizzabröd som lackats med tomatsås och sedan fyllts med pizzafyllning (det finns ett fåtal pizzor att välja mellan), och sedan toppats med fräsch sallad och dressing. denna rullas ihop i ett papper, sen äter man den på stan. praktiskt, eller hur?

så jag bestämde mig för att prova en rullkebab. det som var förvirrande var dock benämningen. jag är van vid kebabrulle. vilket dock inte är samma sak. i umeå kan man dock både få kebabrulle och rullkebab.. och de verkar knappt själva ha koll på skillnaden?

jag vet inte hur det är, om man kan få en "riktig" kebabrulle här men den här rullkebaben kallas också allmänt för kebabrulle verkar det som. pizzabröd lackad med tomatsås, toppad med kebab och sallad och såser.

hur var det nu med kebabköttet då? ja, det var kebabflarn som stektes på en grill. jag behöver inte upprepa mitt tidigare inlägg, läs min recension av kebabpizzan från maxim för att se vad jag anser om detta. oförsvarbart.

så, hur var såsen då? här fick man välja mellan tre såser. en stark sås, en vitlökssås och en blandad, röd filbaserad sås. jag tog allihopa och det var svårt att sära smakerna åt. det som störde mig var att någon av de röda såserna smakade sött, ungefär som ketchup. eller var det tomatsåsen på pizzan? det blev väldigt mycket smak som tog över hur som helst.

och "kebab"-köttet drog ner upplevelsen  väldigt mycket naturligtvis. salladen var fräsch och brödet också. det var ungefär det. och själva rull-fenomenet då? jag är inte så imponerad.

"rullkebab" från Umeå




Kommentarer
Postat av: peter

Men hallå, rullkebab och kebabrulle är ju två ord för samma sak.. doh. det är ju rullpizzan som är unik i umeå, de är mycket godare! där gjorde du en miss :)

2011-02-06 @ 10:30:14
Postat av: johan (bloggägaren)

nix, där har du fel. jag åt både rullkebab och rullpizza, och de var helt identiska förutom att rullkebaben innehöll just kebabkött.



kebabrulle är absolut inte samma sak som den här rullkebaben, den ska t ex inte innehålla tomatsås på själva brödet (som en pizza).



2011-02-06 @ 11:21:54
Postat av: Jojjo

Håller helt med Peter! Rullkebab och kebabrulle är samma sak och bägge två kan variera i själva komponeringen beroende på "bagare". Rullpizzan är ju precis det - en ihoprullad pizza - oavsett om det är kebab eller vesuvio, med tillägget sallad och dressing.

2011-11-10 @ 11:33:18
Postat av: Johan

Ja ni kan ju tycka vad ni vill om detta, men kebabrulle så som den är i hela övriga Sverige skiljer sig från den rullkebab jag åt i Umeå :) Sen kanske det bara är just DET stället som kallade den för rullkebab, det säger jag ingenting om.



Men den rullkebab jag åt var en ihoprullad pizza som var exakt likadan som den rullpizza jag åt, bara att den hade kebab i sig.



Sen menar vi säkert samma sak när vi säger kebabrulle i övrigt - ett tunt pizzabröd som man har lagt kebabkött i tillsammans med sallad, sås och grejer - och absolut ingen tomatsås/ost som på pizza.

2011-12-17 @ 13:08:49

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0