färjan del 2 - alkoholen

ante uppmärksammade mig på att taxfree-shopen icke har öppet på utresan, utan endast hemresan. "så vi måste köpa med oss sprit innan" .. jaha, tänkte jag. får man ha med sig alkohol, vad märkligt? men jag vet fan inget om kryssningar .. så jag gick glad i hågen och köpte en 70 cl bombay sapphire (gin) för 287 kr.

något senare samma dag frågade jag ante "men man får ha med sig sprit alltså?" varpå han svarade "nänä!" ...

"okej, men är det inte kontroller på det då..?"
"nää det tror jag inte, då skulle de inte få några passagerare.. det kanske är stickprov.."

där började min nervositet komma något. men what to do? jag visste att erik skulle ha med sig tio starköl. ante hade med sig en liten flaska vodka.

ante och jag var lite nervösa att vi skulle råka träffa på erik i färjeterminalen också, men det gjorde vi lyckligtvis inte! däremot märkte vi snart att det var en mer rigorös säkerhetskontroll än vi tänkt oss .. man uppmanades att lägga upp sina väskor på ett rullband som gick in till röntgen.

halvt handlingsförlamade gjorde vi detta, varpå vår alkohol naturligtvis beslagtogs och hälldes ut. vi fick alternativet att låsa in den av en väldigt trevlig och förstående vakt, men vi pallade inte gå och ta ut pengar etc. nåja, ingen idé att gråta över spilld gin!

vi hade ju kommit ombord, nu var det dags att genomföra buset!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0