NES

när jag var liten körde vi NES via den förhatliga RF-modulatorn, som ger sämst bild av alla möjliga lösningar. jag hatar den ännu mer än scartkontakten, eftersom man måste ställa in kanal på tvn för tv-spelet osv. krångligt och opraktiskt, utöver den dåliga bildkvaliteten.

något bättre bild får man om man plockar ut ljud och bild via komposit. kontakter för detta finns på sidan om maskinen. tyvärr bara monoljud, men det får duga. ingångar på receivern finns naturligtvis för både ljud och bild via kompisit (rca-kontakter), så det är inga som helst problem.

det ska bli mycket intressant att se vad receivern kan göra med den här crappiga signalen. kommer det bli någon större skillnad mot att koppla in spelet direkt i min TV? det återstår att se!

i helgen gjorde jag en enklare modifiering i mitt NES för att göra det regionsfritt, med syfte att tillåtas spela amerikanska spel på denna. skitbra, då amerikanska spel är oerhört mycket billigare om man köper dessa via ebay.

om någon är intresserad finns instruktioner här.

(OBS! på mitt svenska NES heter lockoutchippet inte 3197A, utan 3195A. men det beror bara på vilket land maskinen kommer ifrån.)

NES - done.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0