semester - dag 27

fredag! sista dagen på semestern osv! jag åt naturligtvis tacos och jag hade ännu inte tröttnat. visst, jag kände inte samma upprymdhet den här dagen som jag hade gjort en vecka tidigare då vi åt tacos på fredagen... men det är nog få rätter som hade gått lika bra att äta fem dagar i rad.

den enda nackdelen var att jag i min enorma enfald glömde att köpa gräddfil! denna detalj är enormt viktig för mig, så jag blandade turkisk (grekisk/tysk?) yoghurt med lite grädde vilket var ett okej komplement. maten blev god. jag spelade klart mass effect 2 och lekte med min telefon hela dagen, vilket var ett enormt projekt. så mycket att lära sig, så mycket att testa.. en sak är då säker, att skriva sms är inte lika enkelt längre.

i övrigt känns den vansinnigt lovande, utöver några mjukvarubuggar som samsung får lov att fixa till. nå, som avslutning på semestern skulle jag och jonna åka till dalarna och knippis, mina föräldrars gamla sommarstuga. byggt på 1700-talet och har sedan dess legat i släkten.

när jag var yngre ledsnade jag totalt på att åka dit och stannade hemma på somrarna, ofta med min bror. det resulterade i att vi lärde oss att steka fläskfilé samt åt maträtter som potatismos med pommes frites och bearnaisesås ibland. det var inte så dumt, men på senare år har det känts mer gött att åka till knippis.

tyvärr har det funnits begränsade möjligheter till detta pga arbete, semesterplanering samt kattdjur i hemmet som inte klarar sig utan tillsyn. nå, jag var glad över att hinna tillbringa åtminstone en helg där i dalarna denna sommar! så kl 22.16 klev vi på tåget som skulle ta oss till borlänge.

min förhoppning var att vi skulle få oss en mysig kvällsresa i lugn och ro på ett tåg utan särskilt många passagerare. kanske skulle jag få ro att blogga på tåget? jag tänkte att det nog inte kan vara särskilt många som reser till borlänge/falun en fredagkväll kl 22.16.

detta visade sig stämma utmärkt, vilket kompenserades genom att vi reste i ett pisslitet tåg med endast två vagnar! förvisso ett mycket fräscht och modernt tåg, men ändock. jag var fantastiskt tacksam över att vi hade bemödat oss att köpa platsbiljetter, något som jag hädanefter ALLID skall göra.

våra platser var upptagna och vi fick avhysa ett par personer, som alltid. det var inga problem, men dessa personer ingick i världens största familj. detta sällskap var ledigt 10 personer, alla utspridda i vagnen och ingen av dem hade platsbiljett.

jag tycker att det kändes lite sådär att en mamma och en pappa reser med sina fem barn i varierande åldrar utan att unna dem sittplatser. framförallt kändes det lite ovärdigt när de allihopa fick hoppa runt hela tiden när folk kom och krävde sin rätt. om detta inte vore nog pratade de oavbrutet och förde en massa oväsen, så som barn gör.

detta irriterade mig enormt, och som pricken över i började de även att prata om bajs, då det yngsta barnet fortfarande bar blöja (nej, inte slöja!) såna samtalsämnen får man hemskt gärna hålla utanför tågresor tillsammans med andra människor. detta gjorde inte att jag uppskattade barn och barnfamiljer det minsta mer och tågresan blev inte i närheten av så behaglig som jag hade önskat.

som om inte detta vore nog satt två av barnen och glodde på mig och jonna under hela resan. i avesta/krylbo lämnade de tåget och resten av resan blev mycket behaglig. kl 00:30 anlände vi till borlänge där far och julia hämtade upp oss.

Kommentarer
Postat av: Nicklasmaja

Spirits are speaking in my dreams and other ways

2012-04-06 @ 12:45:51
URL: http://nicklasmaja.blogetty.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0