förvirrande mailväxling

jag är en ganska van köpare på ebay nu, efter flera år. eftersom varorna jag köper där kommer från andra länder, finns alltid en risk att behöva betala tull. detta försöker jag till varje pris undvika!

det finns då ett par saker man bör känna till. paket som skickas internationellt ska deklareras i tullen, och då måste avsändaren ange om paketet innehåller en gåva eller en vara. dessutom måste avsändaren ange värdet på det som finns i paketet.

jag minns inte exakt var gränsen går, men om man skickar en gåva som är värd mindre än ~300 kr behöver man inte betala någon tull/svensk moms.

därför brukar jag alltid, om jag ska köpa någonting utanför EU, be säljaren att skriva att varan är en gåva, och har ett lågt värde. detta är sannolikt olagligt och skulle kunna innebära problem vid en stickkontroll, men jag gissar att det är säljaren som torskar.

såvitt jag kan minnas har jag bara råkat ut för att behöva betala tull/moms en gång, och det var när jag beställde en gitarr från USA. inte konstigt, paketet var stort och värdet var dessutom angivet till några hundra dollar.

de flesta säljare har inget emot att skicka varor på det här viset, så oftast sitter jag glad hemma i sverige, och har snuvat staten på 25% moms - vackert!

igår letade jag på ebay efter ett par sköna hörlurar (AKG K450) och hittade dessa på ebay. en kinesisk säljare hade ett bra pris, och han verkade seriös och hade många goda omdömen. eftersom lurarna ändå kostade strax över 500 kr inkl frakt (man måste betala tull- och momsavgifter även på frakten...) ville jag vara säker och frågade om säljaren kunde tänka sig att skicka varan som gåva etc.

nedan följer vår mailväxlling:

Hello! I'd like to buy this item, but I live in
Sweden and I want to avoid customs if possible. So
my question is if you ship items as "gift" and if
you can also state a lower value?

do you like this headphone ?

Yes, I like the headphone. But I need to know the things I asked about before I buy it.
Best regards
Johan

please tell your questions ,YOU SAYS

OK I will copy my original message:
I'd like to buy this item, but I live in 
Sweden and I want to avoid customs if possible. So 
my question is if you ship items as "gift" and if 
you can also state a lower value?

no problem ,
What you need it?

Hmm, what do you mean?
/J

What are the requirements you have

... sedan gav jag upp.


Kommentarer
Postat av: pandie

hihi, det här är så bra.

2010-06-09 @ 09:24:00

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0