Det där med Windows...

OK, nu har jag kört Windows så länge jag kan minnas, och jag har inga planer på att sluta. Jag är enormt nöjd med Windows 7, men jag har på senare tid insett svagheterna.

Många gånger har jag förundrats över folks okritiska entusiasm över Mac OS, men jag börjar förstå grejen. Det krävs faktiskt en hel del pill och tricks för att få Windows att fungera och se ut på ett bra sätt, och det har det alltid gjort.

Jag är bara så van att jag inte ens tänker på det, och det är sjävklart att alla användare inte är lika sugna på detta, eller ens tycker att det ska behövas. Själv står jag inte ut med Mac OS, varken utseendet eller gränssnittet.

Men om man köper en ny "märkesdator" finns alltid en uppsjö av skitprogram installerade, meningslösa och fula program som förpestar Windows. Lägg sedan till att systemet är en dödsfälla för ovana användare som glatt surfar in på fel sidor och laddar hem dumma saker utan att tänka två gånger.

Använder man Windows på rätt sätt och använder ett Antivirusskydd samt låter bli att installera mängder av instabil piratkopierad programvara så fungerar det fantastiskt bra och stabilt. Möjligen kan valet av komponenter ha betydelse, men då har man å andra sidan den trevliga valmöjligheten att faktiskt välja ut precis de komponenter man själv tycker passar i sin dator.

Så, idag köpte jag mig en ny laptop, eller netbook som de här små rackarna kallas numera. Det blev en Asus EEE PC 1215N, vilket visade sig vara ett väldigt uppköp jämfört med min 1000H. Denna har tjänat mig väl under två år, men nu börjar den kännas i tröttaste laget.

Windows 7 Home Premium ingick vilket är välkommet, men jag fick ägna en god stund åt att avinstallera program, windowskomponenter och att dölja diverse skräp.

I sitt originalutförande gick jag dras med någon vidrig meny som förstörde utseendet totalt, en billig bakgrundsbild, ett störande Antivirusprogram som aldrig lät mig vara ifred, ett gäng ikoner på skrivbordet samt både Internet Explorer och Windows Media Player...

Fy fan för dessa programvaror. Microsoft har inte gjort särskilt många användbara programvaror de senaste åren som inte har bättre alternativ, tycker jag. Som webläsare kör jag numera med Google Chrome, som jag verkligen älskar. För dokument kör jag Open Office eller Google Documents etc.

Windows däremot är väldigt svårt att byta ut för mig eftersom jag kör en mängd olika program och spel som kräver detta, och jag föredrar gränssnittet före alla andra jag har provat. Linux är en enormt bra idé, inte minst Ubuntu, men än så länge har jag inte varit med om att ALLT har fungerat smärtfritt utan att man behöver krångla med någon drivrutin eller söka info på linuxforum i evigheter.


Bilden blev lite fucked up, men så ser mitt skrivbord ut nu. Cleant och utan en massa tjafs. Bakgrundsbilden ska ändras, men den får duga så länge. Nu ska jag bara fylla ut med mer slimmad programvara, t ex Media Player Classic Home Cinema och aMSN. Windows Live Messenger skulle jag inte ta i med tång.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0