HÖRLURAR

Åh, hörlurar.. sådana kan göra mig vansinnig. De senaste åren har jag förbrukat åtskilliga par, då 3,5 mm-pluggen förr eller senare alltid blir glapp. Det slår aldrig fel. Jag har då gjort tappra försök att knipsa av sladden och löda fast en ny plugg, alltid med skitdåligt resultat.

Det kan vara så att jag ännu inte har nått en tillräckligt hög level i Lödning™, men jag tror faktiskt att det är ett hyfsat svårt ingrepp. Kablarna är extremt tunna och sköra, och har alltid någon slags dryg beläggning som gör att tennet inte fastnar. Lösningen på detta har varit att elda bort lagret vilket har funkat okej. Det finns förmodligen en mer intelligent lösning, men den har jag inte hittat.

Så det har alltid slutat med att lurarna har fungerat någon vecka efter lödningen, sen har de fått samma fel igen.. och igen. En gång var jag riktigt ambitiös och slöt om alla lagningar riktigt ordentligt med krympslang, vilket fungerade rätt bra. Ett tag.

Till sist tröttnade jag och tänkte att det borde gå att köpa ett par hörlurar som har utbytbar sladd! Vilken bra idé, tänkte jag. Sedan började jag leta, och det var snudd på omöjligt att hitta några, åtminstone i vettig prisklass. Till sist hittade jag ett par AKG-lurar som jag glad i hågen beställde för ca 800 kr.

På dessa lurar kunde man byta ut kabeln, varför jag tänkte att mitt problem nu skulle vara löst. När, inte om, sladden skulle börja glappa kunde jag bara köpa en ny. Well .. lurarna visade sig vara av skitkvalitet, och de gick snart sönder. Framför allt hålet där man stack in den utbytbara kabeln, sprack upp. Lurarna beställdes naturligtvis från typ Hong Kong, och jag orkade därför inte bry mig om att reklamera skiten.

Utöver detta var kabeln fantastiskt tunn och skör, och började snart att glappa. Lurarna var dessutom väldigt obekväma, både i bågen och själva kuddarna. Som grädde på moset var ljudet burkigt, framför allt i diskanten.

Nu tänker du säkert att "Jaha, är man så jävla dum att man köper ett par lurar utan att prova dem innan - och dessutom från Hong Kong utan smidigt sätt att returnera när man är missnöjd, så får man minsann skylla sig själv", och det har du verkligen helt rätt i. Det ska svida att vara korkad, och gärna kosta pengar också. Det är så man lär sig en läxa.

Nästa par hörlurar blev Denon AH-P372, vilka jag provade på Hi-Fi-klubben. Ljudet var enormt bra, särskilt för 498 kr. Jävligt fula, och inte särskilt bekväma men.. äh. Detta var i oktober 2010, ungefär sju månader sedan. Idag fick jag ett infall och tänkte promenera hem från jobbet, och tänkte då göra promenaden lite mer njutbar genom att lyssna på en dokumentär.


När jag hade gått blott fem minuter hörde jag ett alldeles för obekant fenomen i lurarna - GLAPP. Rätt som det var försvann ljudet i vänster lur, och jag blev så jävla arg. Sju månader fick jag - men vad annat kunde jag vänta av den här sköra, tunna sladden?


HAR NI HÖRT ATT JA Ä FÖRBANNAD? (Någon som känner igen?)

Så jag tog mig hem för att leta upp kvitto och garantibevis, även om jag hade en aning om att det här inte var något som skulle täckas av garantin. Lämpligt nog följde det med ett litet papper som vänligt upplyste mig om att garantin inte täcker slitage. Förbannade jävla skit, tänkte jag, och ringde Hi-Fi-klubben för att dubbelkolla.

Mycket riktigt skulle garantin inte täcka detta. I ren ilska kastade jag mig in på http://www.marshallheadphones.com/ och beställde ett par Major-hörlurar. Riktiga feta Marshall-lurar med KRAFTIG sladd och ORDENTLIG plugg, inget jävla trams.

1049 kr fattigare tröstade jag mig med att skatteåterbäringen borde dyka upp samma vecka, och tänkte inte mycket mer på den saken. Inte förrän jag studerade mina trasiga Denon-lurar med lite mer uppmärksamhet än en senil gubbe.

Det var då jag insåg att mina lurar hade en väldigt kort sladd, förlängd med en något längre sladd. Vilket betydde att det var förlängningskabeln som hade börjat glappa, inget annat. Plötsligt föreföll det väl bryskt att spendera 1049 kr på ett par nya hörlurar när jag i själva verket bara behövde köpa en jävla förlängingssladd för uppskattningsvis 39 kr på Kjell & CO, skatteåterbäring eller ej.

Jag skämdes lite över min enfald och avbeställde genast hörlurarna, även om jag gärna ville ha dem. Nå, en vacker dag blir de nog mina. Denon-hörlurarna har fortfarande alla möjligheter i världen att gå sönder...



Kommentarer
Postat av: pand

"HAR NI HÖRT ATT JA Ä FÖRBANNAD? (Någon som känner igen?)" - jag känner igen, jag känner igen!! bäst

2011-06-08 @ 08:00:54

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0