Lyckligt slut

SÅ, vid lunchtid vältrade sig min gode vän Ante över till mina krokar för att assistera vid upphängning av televisionsapparaten. Det hela gick mycket fort, snart hängde TV:n bergsäkert fast. Det hela såg genast mycket stabilt ut och jag slutade oroa mig för olyckor.

Han sa "tack tack gode herrn" när jag lade en femöring i hans utsträckta hand, sedan tog han på sig mössan och hoppade ner från grinden och sprang hem så snabbt hans äppelknyckarbyxor orkade röra benen.

Mitt arbete var dock inte slut här. Under min TV hänger ett hyllsystem som man har möjlighet att gömma sladdar bakom. Jag ids inte gå in på detaljer, men varje glashylla är fäst på en .. grej.. som har ett litet hål så att sladdar kan löpa bakom.

Detta innebär att om man vill ha det ritkigt riktigt snyggt, så måste man planera mycket, och anstränga sig enormt mycket. Jag talar av erfarenhet. Det kanske inte ser så ut på bilden nedan, men det löper väldigt många sladdar bakom receivern längst ner, och vissa kommer från alla möjliga håll medan andra går upp bakom hyllsystemet, till olika apparater och högtalare.

När jag väl hade fått alla sladdar på plats förra gången svor jag en helig ed samt skrev ett kontrakt med mitt eget blod, att jag aldrig någonsin skulle flytta någon hylla eller sladd igen. Det sprack direkt när jag köpte en ny TV, varför nu djävulen äger min själ för all framtid. Fan vad gött..

Nå, vad var problemet? Jag hade i min outsägliga enfald låtit strömkabeln från TV:n köpa ner bakom samtliga hyllor, och det är en fet kabel. Vissa kablar går att avlägsna enkelt genom systemet, men den här sladden gick inte att få ut såvida jag inte lyfte av varje hylla, och således kopplade loss VARJE sladd i hela systemet.

När jag insåg detta for en mängd tankar genom huvudet. Den absolut enda slutsatsen jag kunde komma fram till var, att om jag ville ta bort sladden (för att sedan kunna sälja min gamla TV) så fanns det inga genvägar. Många gånger när jag har hållit på med sånt här så har jag försökt mig på halvdana lösningar, men det straffar sig varje gång - och det slutar med att jag får göra om från början, på rätt sätt.

Så se det var bara att kavla upp ärmarna. Det tog någon timme av pillande, lyftande, skruvande, tvinnande.. men till slut var det klart! Dessutom hade jag förstånd nog att INTE dra alla kablar bakom hyllorna som förut. Nu fuskade jag, vilket gör reslutatet lite mindre elegant om man tittar riktigt nära och bakom hyllorna, men det kommer att bespara mig väldigt mycket möda när jag måste flytta om något nästa gång, så det är det alla gånger värt.

Det enda som fattas nu är någon form av låda för att dölja de fula grenkontakterna och sladdarna till vänster om grejerna.



Kommentarer
Postat av: FredrikL

Ser kanonfint ut. Var kan man få tag på det där hyllsystemet?

2011-06-07 @ 19:53:47

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0