amigo på pizzeria "Professorn" i Stockholm

söndagen den 30/7

okej, så idag tänkte jag att det var dags att äta en anständig pizza efter förra veckans besvikelser i umeå. egentligen hade jag velat äta en acapulco på piccolo angelo i hornstull, men det fick bli en pizza hemma på lappis istället. pizzeria professorn.

professorns amigo är en riktigt fin sak som innehåller köttfärs, lök (skuren i tunna fina strimlor), green chili (grön chili som är finhackad, troligen inlagd?), tacosås och tacokrydda. eventuellt vitlök också, jag minns ärligt talat inte. men hur var det nu, professorns vitlökssås? tzatziki.

jag funderade hur jag skulle göra med detta. köpa tzatziki och rhode islandsås på professorn och ha på? skulle säkert funka. men vore det optimalt för denna högtidsstund? nja. vad skulle ica ha att erbjuda i vitlökssås-väg? jag gissade på inte särskilt mycket.

så jag drog mig till minnes, vilken vitlökssås brukar jag gilla mest? och hur smakar den? en dag ska jag göra det perfekta receptet, men det jag kunde komma på i stundens hetta var ändå att den bör baseras på creme fraiche för att få den rätta smaken. inte för syrlig. creme fraiche är visserligen lite för krämig och tjock, men jag tänkte att den kanske gick att vispa runt lite.

så jag köpte creme fraiche samt vitlökspulver, och detta visade sig bli en vinnande kombination! såsen blev ganska tjock, men det var ju inga problem att bre ut den. jag saltade även lite. kanske ska prova att tillsätta cayennepeppar nästa gång, hmm?

nå, den här pizzan var riktigt god, och slank ner med beröm godkänt! jag åt till och med upp kanterna, något som är ovanligt för att vara mig. man ska spara magutrymmet till den riktiga pizzan, men nu var jag såpass hungrig. segern är min!

vänta bara på recensionen av acapulco från piccolo angelo. det är nära pizzaperfektion. över och ut.

amigo på pizzeria "Professorn" i Stockholm



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0