kebabpizza på "Döner" i Umeå

27 juli

dags för den sista pizzan denna umeåvistelse. nu började det kännas att vi hade ätit pizza varje dag, i 4 dagar... men det kändes nödvändigt att försöka få i sig en äkta kebabpizza innan vi åkte hem, och vilket ställe skulle ha det om inte Döner? med ett sådant namn måste man helt enkelt ha riktig dönerkebab på stång. allt annat vore sjukt.

det tråkiga var dock att ingen av oss var särskilt hungrig egentligen. förutsättningarna var helt enkelt inte vad de borde vara. skulle jag kunna ge den här pizzan den uppmärksamnet den krävde? skulle jag kunna vara så pass proffessionell och objektiv att jag gjorde den rätta?

nå, när den slutligen serverades visade det sig att den innehöll en ganska stor besvikelse. visst var köttet från en dönerstång. men vi kom PRECIS när den höll på att ta slut, det var bara slumpen kvar, vilken fick skäras bort med en stor kniv. det säger sig självt att den inte kan ha samma precision som den vanliga kebabstrimlaren!

därför täcktes kebabpizzan av stora, tjocka bitar, inte helt olika de man köper frusna ... suck. dock smakade de betydligt bättre, men det var ändå en besvikelse. hade vi kommit 10 minuter senare...

i övrigt hade den också skivade feferonis vilket jag som sagt uppskattar, och två olika såser. en stark, röd tomatbaserad sås och en filbaserad vitlökssås. de var helt okej, men dessvärre köpesås. problemet med dessa är att de inte är lika fräscha och originella, och smakar ofta för mycket majonnäs. dessutom snålade de med såsen.

för första gången på länge blev pizzan min överman, jag åt bara lite mer än halva. men det berodde mest på att jag inte var tillräckligt sugen, hungrig, och dessutom hade druckit en hel del coca cola innan eftersom det var varmt ute. jag vet, det är en dödssynd att dicka colan före man äter pizza, men det är inte ofta det sker.

dock vill jag påpeka att jag inte hade givit den här pizzan någon annan bedömning i en annan situation. så avslutas mina krönikor om umeås pizzakultur. visst kan man inte dra några slutsatser baserat på 4-5 pizzor, men jag var inte särskilt imponerad.

jag tror jag måste ge mig ut i stockholms förorter, alternativt någon riktigt liten stad för att hitta perfekta pizzor. men nu väntar några dagars paus. tro det eller ej, men man kan faktiskt tröttna på pizza... åtminstone tillfälligt.



kebabpizza på "Döner" i Umeå



Kommentarer
Postat av: "jonnas maria"

Tjena Johan! Jonna visade mig din fotodb och döm om min förvåning när det började snackas umepizzor där... Dock måste jag få ifrågasätta dina "vägvisare" till stans bästa pizzor... om du frågat mig och jonna med för den delen skulle du fått till svar att ni naturligvis skulle ha besökt Berghems pizzeria, där finns oftast stans bästa!

2006-08-03 @ 22:17:23

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0