semester - dag 24

under sonispherefestivalen regnade min mobil sönder. jag var redan ganska trött på denna sony ericsson-lur även om den bara var strax över ett år gammal. suck, mobil-mobiler har börjat kännas väldigt gammaldags och en bra smartphone har känts mer och mer angeläget.

det tjatigaste med den trasiga mobilen var att den nästan fungerade bra, sånär som på tre knappar! detta gjorde det totalt ohållbart att skriva sms då det handlade om knapp 8, den knapp som gör mellanslag samt högerpilen. att inte kunna göra mellanslag löste jag genom att skriva punkt mellan varje ord. detta var väldigt omständligt men fungerade okej.

att åttan inte fungerade var värst, fattar ni hur många ord som innehåller bokstäverna t, u och v? låt mig ge två vanliga exempel:

- att, du

det är vansinnigt svårt att uttrycka sig som en normalbegåvad svensson utan dessa ord kan jag meddela. istället för att skriva "du" skrev jag personens namn vilket blev väldigt fult. så vad göra?

vänta tills någon ny spännande smartphone kunde tänkas dyka upp på marknaden? köpa en pisstelefon för 249 kr enbart i syfte att ringa och sms:a med? jag skulle hellre använda en nokia 3210 från 1999 än att köpa en iphone, detta avskum bland telefoner. men jag tyckte inte riktigt att det hade kommit ut någon helt lovande superkandidat.

lösningen kom ganska oväntat i och med samsung galaxy s. jag hade hört talas om denna androidtelefon men avfärdat den pga storlek och utseende.

vadå, den såg ju precis ut som en iphone? fulful! och så stor! ungefär så tänkte jag ända tills min gamle klasskamrat peter lindström lovordade telefonen på facebook. jaha.. tänkte jag och snokade runt lite på internet. den verkade ju riktigt het!

så började ett litet frö sås i min aphjärna, och samma dag begav jag mig till liljeholmens galleria i ett helt annat ärende. som av en händelse gick jag förbi en 3-butik. jag hade inga planer på att skaffa mig en mobil via 3, men skulle det möjligen gå att testa galaxyn här?

det var så nära, men det gick inte. tjejen i kassan hade telefonen, jodå. den låg dock inglasad och kortet som låste upp montern strulade, så det fanns ingen möjlighet att få känna på den! ack och ve. detta gjorde att jag ägnade resten av dagen åt att hitta en telebutik som hade telefonen inne.

jag provade med fyra-fem butiker men ingen hade den. en äcklig telenorsäljare försökte övertala mig att skaffa ett telenorabonnemang med denna telefon, utan att först få se den eller känna på den. jag blev tvungen att vara mindre vänlig och bestämd för att få honom att förstå att ett nej är ett nej.

till slut kom räddningen mycket oväntat! jag hade vid det här laget fått med mig fredrik, och efter en synnerligen härlig pizzamåltid på birkastans pizzeria (stockholms största pizzor?) begav vi oss åter igen till liljeholmens galleria för att möta upp jonna.

i liljeholmen finns en risig liten telekiosk som säljer mobiltelefoner till vansinniga överpriser. aldrig kunde jag tro att de skulle ha telefonen i butik men jo! den fanns inne, och visst fick jag känna på den. den kändes super och ett köpbeslut togs då. av ren artighet stannade jag kvar för att höra tjejen i kassan berätta om abonnemang och vad telefonen skulle kosta.

mina alternativ var nu att köpa telefonen över disk för 6700 kr, köpa den på avbetalning för 200 kr i månaden i 24 månader + 1700 kr (också över disk) eller att göra som en rationell människoapa och springa hem till datorn, knappa in http://www.prisjakt.nu och leta upp ett vettigt pris på telefonen.

det skulle aldrig falla mig in att köpa en telefon till ett sådant överpris, fy fan. 4800 kr var lägsta priset i en seriös butik, tack och bock sa jag och beställde ögonaböj.



fredrik tog sig ett glas uppfriskande champis. han njöt!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0