En jämförelse

Jag tänkte härmed jämföra Posten med Schenker. Det är nämligen så att jag har begagnat mig av bägge företagens tjänster den här veckan.

1, Min 24"-monitor gick sönder nyligen, och jag lovades en utbytesskärm. Denna skärm skulle levereras med Posten Företag, vilket de inte förmådde göra trots att de hade mitt mobilnummer. Istället fick jag själv åka ut till Västberga med tunnelbana + buss och hämta åbäket vilket var ganska krävande och väldigt jobbigt.

Paketet kunde köras ut till mig "mot en avgift" ... i helvete. Däremot kunde jag boka hämtning av min trasiga skärm, som jag fick packa in i samma emballage som den nya kom i. Jag ringde Posten Företag och vi kom överens om att de skulle hämta upp paketet dagen efter, någongång mellan 8 och 16.

2, Jag hade beställt ett gitarrcase från Tyskland som skulle levereras hem till mig med Schenker (import).

Så, hur upplevde jag Postens service? För det första är det helt vansinnigt att bara köra ut paket före kl 16, men som tur var fanns Jonna hemma för att ta emot paketet om det skulle komma före kl 14 (när jag kommer hem från jobbet). Paketet kom dock inte före kl 14, och inte heller före kl 16.

Då kunde man ju dra en vild gissning och föreställa sig att Posten skulle ha godheten att höra av sig till mig och berätta att de blev försenade. Detta inträffade naturligtvis inte. Jag kan tycka att Posten hade kunnat ringa redan på morgonen för att åtminstone ge en ungefärlig tidpunkt för leverans, men det var absolut inte aktuellt.

Kl 16.30 ringde jag själv till Postens kundtjänst och frågade vad som stod på. "Dröj en stund så ska jag ringa upp föraren", sa den trevliga tjejen i telefonen. Jag dröjde en liten stund, sen frågade hon "går det bra om dom skickar dit någon nu på en gång?"

"Ja, det går bra" svarade jag, och och funderade stilla vad som hade hänt om jag inte hade ringt. Till saken hör att det var mycket brådskande att få iväg det här jävla paketet, eftersom reparationsföretaget Anovo tydligt skrev i instruktionerna för returen av den trasiga skärmen att jag skulle få böta 495 kr i förseningsavgift om det tog mer än fem dagar för skärmen att nå dem!

Därför var det väldigt viktigt att det här paketet kom iväg den här dagen, annars hade jag själv behövt stressa iväg med paketet till Västberga dagen efter vilket hade varit fruktansvärt jobbigt och stressande, för att inte tala om hur det hade sabbat alla dagens planer och kanske ändå kostat mig böter!

Så jag väntade, och väntade. Kl 17.55 började jag bli lite nervös, och kundtjänsten stängde kl 18.00. Jag ringde upp och undrade hur det stod till, igen .. och samma tjej ringde upp chauffören. Jag dröjde, sedan sa hon att en lastbil skulle vara hos mig inom en kvart. 35 minuter senare dök faktiskt lastbilen upp, och en oerhört irriterad och sur gubbe hämtade paketet utan minsta antydan till leende.

Tack för en helt jävla värdelös service, skit-Posten. Hela dagen blev förstörd och när vi äntligen kunde slappna av då paketet var hämtat var det ingen vits att genomföra några större planer.

Schenker då?

För det första fick jag möjlighet att välja mellan dagleverans och kvällsleverans: 8-16 eller 17-21. Bara det var helt underbart och jag valde den senare tiden. Kl 15:50 ringde chauffören och frågade om jag möjligen kunde ta emot paketet redan om en halvtimme. Det tyckte jag lät helt strålande, så jag tackade ja!

Ca 16.30 dök en glad chaufför upp, lämnade paketet och önskade mig en god jul. Snabbt, enkelt, smärtfritt och med god service. Jag sammanfattar jämförelsen på följande sätt:

Flexibilitet:

Posten: 0
Schenker: 1

Kommunikation:

Posten: 0
Schenker: 1

Leveranstid:

Posten: 0
Schenker: 1

Personal:

Posten: 0
Schenker: 1

Professionalitet & arbetsmoral:

Posten: 0
Schenker : 1

Som ni ser får Posten 0 poäng av 5 möjliga medan Schenker får 5 poäng. Dra åt helvete, postjävel.

Ett år senare...

Fuck yeah.

RSS 2.0