Det där med tårta...

OK, hädanefter kommer jag i denna sparsamt uppdaterade blogg att nyttja versaler. Kanske kommer detta att glädja en och annan svensklärarinna som läser!

Ett par dagar före Svea Rikes riksdagsval frågade min vän Victor hur jag skulle peppa inför valresultatet på valvakan. "En tårta med Jan Björklunds ansikte på, kanske?" frågade han på skoj.

Skoj var ordet, tänkte jag och en liten plan började bearbetas i min aphjärna. Jag insåg direkt att en sådan fototårta skulle kosta en slant, och jag hade inga planer på att betala flera hundra kronor för en tårta om mitt lag inte skulle vinna valet.

Därför bestämde jag mig för att i efterhand fira med just en sådan tårta vid en eventuell vinst för Alliansen i valet. Den svensk som icke ligger i koma eller lider av någon form av demens har uppmärksammat valresultatet, varför tårtplanerna nu kunde bli verklighet!

Min gamle vän Andreas tyckte att idén var utmärkt, men skulle jobba i Piteå åtminstone två veckor direkt efter valet. Detta gjorde att vi fick skjuta upp planerna till söndagen den 3/10. Ännu en vän visade intresse och Daniel Saidi med sin lilla familj tackade ja till tårtfest.

Så, förra veckan ringde jag till Thelins konditori och begärde prisuppgift. Fototårta var inga som helst bekymmer, och skulle kosta 505 pengar.

Jag mailade in en bild på Jan Björklunds gluggpdydda anlete, vilken godkändes som motiv för tårtan. På söndagen hämtade jag denna och förbluffades över resultatet:




Jag undrar vad en marsipanskrivare med godisfärg kostar! Som synes var upplösningen riktigt god (!) och tårtan skulle inte göra någon besviken. Vi drack kaffe och hade det väldigt trevligt på Björklunds bekostnad.

Nu skall man inte tolka det som att vi driver med Folkpartiledaren och ministern! Jag röstade inte på Folkpartiet det här valet, men det var inte långt ifrån. Istället hamnade rösten på Moderaterna. Andreas och Daniel däremot, röstade på dem. Föredömligt val.




Det är därför helt utan ironi som han fick pynta tårtan, även om själva konceptet med en politisk fototårta är lite av en "kul grej." Jag hade dock aldrig beställt en tårta med Statsministerns ansikte på, det hade blivit alldeles för seriöst, även om han är en ännu större hjälte än Björklund.

Jan Björklund är helt enkelt en festligare figur, med sin glugg och allt. Apropå gluggen så VET jag att alla läsare undrar vem som fick äta denna bit av tårtan. Det var jag:







Tårtan var mycket god. Den smakade precis som sockerkaka, marsipan, grädde och vaniljkräm! För den som vill beställa en egen fototårta går det bra att spana på http://asp.thelinskonditori.se/

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0