"Kebab"-pizza på Maxim i Umeå

24 juli:

okej, jag och min vän har anlänt till umeå. så var det dags att prova umebornas pizzakultur. skulle den vara vida överlägsen stockholms, som mindre stad den är? förväntningarna var på topp. på pizzeria maxim såg jag ingen dönerkebabstång, och blev genast orolig. skulle jag våga prova en kebabpizza?

jag vet av erfarenhet att man inte ska chansa. det sunda förnuftet säger emot. får man en kebabpizza utan riktig dönerkebab, utan några jävla kebabflarn som går att köpa frysta på ica är det ett enormt antiklimax. jag förstår inte hur någon pizzeria med självrespekt kan kalla något sådant för kebab, men tyvärr är det alltför vanligt.

men jag chansade. och drog bottennapp. min besvikelse var mycket stor när pizzan bars ut. dock var detta den gängse kebabpizzan i umeå, sades det. ändå helt ofattbart.

det är som att beställa stark indisk kyckling i curry på indisk restaurang och få höns med currysås. eller som att få blaskigt pulverkaffe om man beställt en espresso.. ja ni hajar. det är helt enkelt INTE okej.

pizzan i övrigt var bra, ett plus för den skivade feferonin. jag fick två såser, en slät vitlökssås som var god och lite rhode island. det fungerade bra ihop. pizzasalladen var riktigt god och man fick själv ta för sig av rhode islandsås till.

så den här pizzan blir betygslös. ett streck. ingenting. för den är... ingenting. på låtsas.

dock ska sägas, till pizzeria maxims försvar att pizzan som mina vänner åt var riktigt bra. en maxim special med oxfilé, färsk tomat, bearnaisessås och champinjoner. så undviker du bara kebabpizzan kan den här pizzerian mycket väl vara värd ett besök

"Kebab"-pizza på Maxim i Umeå



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0