förkylning och sådana våndor

jag HATAR HATAR HATAR att vara "lite småförkyld". jag har ingen feber, ingen hosta, inget halsont - bara snuva, näppt näsa och tungt huvud. inga som helst problem att gå till jobbet, men inte heller någon direkt ork att göra något när jag kommer hem. konstant trötthet och rinnande näsa, mycket irriterande.

som salt i såren har snön och kylan kommit, jag hatar det. kalla fötter, kall näsa. igår var en riktigt rövig dag, som dock utvecklade sig till det bättre!

jag hade det ganska tråkigt och drygt på jobbet, men överlevde det också. tog mig hem runt 13.30 och tänkte, hyfsat glad i hågen, att jag skulle arbeta på årets julsång från kapten ap. när jag kom hem stekte jag lite falukorv och gjorde en omelett till, det var gött. sedan sov jag en halvtimme eftersom jag var ohyggligt trött. jag hatar att behöva sova efter jobbet, det är sådant slöseri med tid.

sedan satte jag mig vid datorn, drog igång cubase för att spela in lite .. jag hinner greja i ungefär tre sekunder, sedan dör ljudet helt oförklarligt. irritationen stiger, jag försöker stänga av programmet - går inte. försöker allt möjligt - ingenting fungerar.

jag känner hur jag börjar koka och hyperventilera, irritationen är så jävla påtaglig. jag har bråttom att göra klart den jävla låten, och det här hjälper inte till. till råga på allt börjar katten härja runt, försöker ta sig in i garderoben, krafsar på kablar, springer .. vilket gör mig ännu mer irriterad. jag lugnar mig dock snart, katten har inte gjort något fel, hon är ju bara katt.

istället avinstallerar jag cubase metodiskt, stänger av datorn, och stoppar i det nya ljudkortet jag köpt - ESI Juli@. ska tydligen vara bra, har digital ljudutgång samt är fullt kompatibelt med windows 7. startar upp datorn - får ett felmeddelande som är helt ologiskt (orkar inte gå in på detaljer här) .. känner för att döda. någon, något, vad som helst.

startar om datorn - inget fel, allt ser ut som det ska. ljudkortet installeras utan problem, cubase likaså. programmet startar - och tycks fungera klanderfritt. jag lugnar mig något, och ägnar en stund åt att trixa lite med trummorna i låten. det blev bättre än innan, men inte klockrent. men men, något att börja med åtminstone.

så jag fortsätter, spelar in lite gitarr .. hittar ett okej sound .. mja.. det funkar .. spelar in lite bas.. fan låter den inte lite ostämd? jag har ju använt stämapparat.. nähä, lite surt, stämmer om.. spelar in igen .. blir inte särskilt nöjd..

jag har vid det här laget lugnat mig, men känner mig lite nedslagen av att saker inte låter så bra som i mitt huvud. kanske låter det hela bättre om jag lägger på lite akustisk gitarr? om det nu går att stämma skiten, den är så jävla dåligt intonerad att det knappt går att dra ett rent ackord.

så jag sätter upp mikrofon, stämmer gitarren, testar lite .. tja, kanske kommer låta okej. börjar spela in lite, lars och emilia kommer hem.. det låter skit. ostämt, förjävligt, surt. jag blir less, ger till slut upp den akustiska gitarren - det får vara.

nu började hungern göra sig påmind, det sista jag ville just då var att laga mat. men jag var heller inte särskilt sugen på något färdigt.. men efter en stund bestämmer jag mig för pizza. går ut på en promenad, rensar huuvudet lite. börjar bli mindre irriterad, inser att jag är jävligt hungrig vilket nog bidragit till humöret.

så jag beställde en calzone med ananas, intressant val ansåg jag. bär hem min ostiga kompis och äter upp den. plötsligt börjar jag få idéer till julsången, som känns rätt bra. så jag går till datorn, tänket är "gör om, gör rätt". jag tar bort all gitarr jag spelat in, och hittar ett äckligt cleant jazzsound med lite chorus.

fy fan, det är ju klockrent. ibland när jag får en idé känner jag bara direkt att det är rätt, det kommer funka, det är en hit. jag spelar in lite.. mixar lite .. fan, det här är ju grymt.

plötsligt låter inte basen surt längre heller, den låter ju skitbra. det var inte så illa ändå? och modet har vänt, inspirationen börjar komma, adrenalinet gör mig glad och positiv. jag fixar, trixar, spelar in, grejar med trummorna. aaaah, äntligen!

verkligen rätt spår, det kommer att bli fab. problemet är bara att jag är förkyld och kommer att låta som en jävla mongoloid om jag sjunger med denna nästäppa, så frågan är om jag hinner klart före jul ändå - sannolikt inte. men under har skett förr, SÄRSKILT PÅ JULEN praise hell satan fuck the law osv

Kommentarer
Postat av: pandie

"katten har inte gjort något fel, hon är ju bara katt."



dagens visdomsord !

2009-12-16 @ 07:51:49

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0