semester - dag 17

detta var en skön slappardag. jag städade, sorterade tvätt, diskade och spelade tv-spel. inte mycket annat, eller jo, jag såg en hel del på unga mödrar. en perfekt lektion i hur man inte ska bete sig, i samma kategori som lyxfällan med andra ord.

däremot fick jag en del tid att kontemplera över livet och karriären. när jag var yngre (jag var nära att skriva ung...) kändes det så otroligt viktigt att "bli något" och kanske inte minst att tjäna mycket pengar. vad detta något var, var hemskt abstrakt. kanske just därför jag valde en så bred utbildning som teknisk fysik.

nå, lyckligtvis kom insikten ganska snabbt att detta inte var rätt och framförallt inte viktigt. därför har jag gått och skrotat på mitt nuvarande jobb i några år, vilket har varit väldigt skönt och nyttigt. nu börjar emellertid tiden bli mogen för förändring.

det finns egentligen ingen större mening med att sträva efter att tjäna "massor av pengar" utan specifik anledning. jag behöver inte ha ett lyxhus eller en dyr bil, jag har inga planer på att avla fram några ungar som dränerar min ekonomi.

däremot planerar jag att bo riktigt gött, i en väldigt bra lägenhet. det lär kosta, framförallt i den här staden. dessutom måste lägenheten fyllas med anständiga möbler och annan inredning, inte minst elektroniken. nå, för detta krävs inga fantasisummor och det bör vara fullt genomförbart. dessutom har jag inte alls bråttom, vi bor utmärkt idag även om det kanske är lite lite trångt.

utöver detta vill jag kunna äta gott utan att vända på varje krona samt spara pengar, både till bufferten och inför framtiden samt köpa lite av livets goda (tv-spel, film, någon resa). en okej lön samt en ansvarsfull ekonomi bör räcka för att nå detta mål.

så, då återstår bara detaljen om att hitta ett lämpligt jobb samt gå vägen dit. "det löser sig", dessutom har jag som sagt inte särskilt bråttom, men om ett par år. jag måste bara spara ihop tillräckligt med pengar för att ha råd att ha råd att leva på studiemedel (även om jag skulle behöva jobba extra).

jag hade nog tänkt mig något i den här stilen:

http://www.nackademin.se/ky/utbildningar/linuxsystem/

det verkar lagom kul och stimulerande, vilket naturligtvis är en förutsättning.

KY känns som ett vettigt val och studierna omfattar bara två år. dessutom ingår en hel del praktik och chanserna till jobb är mycket goda. nå, jag får se vilka utbildningar som finns tillgängliga när tiden är mogen! det ska nog ordna sig, saker och ting har en förmåga att göra det.

Kommentarer
Postat av: Far

Ser intressant ut på många sätt. Yrkesvalet torde vara helt rätt, och kommer nog alltid att vara. Sen det andra du vill, tja, det är väl inga konstigheter, bara att må bra eller hur? Dina ideer om barn är lite halvråa...även om det är sant att det kostar...

2010-08-05 @ 11:12:52
Postat av: Emmy



Instämmer med din far! Barn berikar :) Och vaddå ska du låta dina fina gener gå tillspillo bara sådär???



Nä bebisar Johan jag vill se bebisar!

2010-08-05 @ 12:07:16
URL: http://artanimagen.blogg.se/
Postat av: pandie

jag vill inte se bebisar, bebis. <3

2010-08-05 @ 21:09:41
Postat av: Suzan

Verkar som ett klokt val. Vill man ha hyfsad lön verkar det vara datatjofräs man ska greja med att döma av vad jag ser bland kompisarna.



Som Dr Cox sa: Att ha barn är som att ha en hund som långsamt lär sig tala. Sånt kan juh vara kul om man gillar det. =)

2010-08-08 @ 10:02:07
URL: http://blogg.aftonbladet.se/suzan

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0