detta jävla ljud...



ack, jag trodde att detta skulle bli lösningen på alla mina problem. min tanke har varit att koppla in alla tv-spel som ansluts med RGB-scart till en komponentomvandlare, in i receivern då den inte har någon ingång för scart. detta fungerade klockrent, förutom att omvandlaren inte hade någon utgång för ljud - korkat nog..

så då tänkte jag att jag bara köper denna lilla adapter, som plockar ut ljudet från min anslutande scart enkelt, för att sedan kunna skickas vidare in i receivern. det funkade icke. jag kunde inte förstå varför. felkopplat? fel på sladdarna? fel på spelet? fel på adaptern?

till slut kollade jag upp scartstandarden:



det som är intressant här, här stift nr 1, 2, 3, 4 och 6. detta är alltså en honkontakt.

stift nr 4 är jord, medan 1, 3 är för ljud ut (stereo) och 2, 6 är för ljud in. för att adaptern ska fungera som det är tänkt, antog jag att stift nr 2 och 6 måste ha en varsin RCA-anslutning, eftersom de stiften motsvarar audio ut på en hankontakt - som den från tv-spelet som jag försöker ta ut ljudet från!

döm av min förvåning, när det var stift nr 1 och 3 som var anslutna till RCA-kontakterna! inte konstigt att jag inte fick något ljud ut från den här rackaren. det är alltså som att jag försöker ta ut ljudet från komponentdosan.

eller om man hade anslutit denna till en TV, att få ut ljudet från tvn.. märkligt. vem skulle vilja göra det? det måste ju vara scarten man stoppar IN i TV:n som man vill få ut ljud ifrån.

hur som helst, lödde jag om kablarna  så att RCA-kontakterna nu var anslutna till stift nr 2 och 6 .. och då fungerade allt! jag vet inte om det är jag som är korkad och inte förstår produktens användning, men jag fattar verkligen inte hur man kan kalla detta för adapter för uttappning av ljud. nåväl, nu funkar det!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0