Mac 'n' cheese

Jag har blivit ombedd att skriva ner ett recept på mac 'n' cheese, så nu gör jag det. Man behöver:

- Pasta (t ex fusilli)
- Mjölk (helst standardmjölk)
- Mjöl (vi brukar köra glutenfri mix, annars vetemjöl)
- Smör
- Skinka (god, rökt)
- Ost (massor)
- Ströbröd (glutenfritt eller glutenfullt)

Själv har jag inga problem att ta hand om gluten, men min lilla sambo är inte lika lyckligt lottad. Därför lagar jag all vår mat glutenfri, och den här rätten fungerar väldigt bra som sådan.

Jag börjar med att koka pastan, ett par minuter kortare än angiven koktid på paketet eftersom den kommer att tillagas lite extra i ugnen. Under tiden värmer jag ugnen till 225 °C och börjar med ostsåsen. Nu har jag inga exakta mått då jag brukar höfta, men jag tar något i stil med 25-50 gram smör och smäter detta i en kastrull.

Sedan tillsätter jag ca en halv deciliter mjöl och vispar ihop det med smöret till en jämn gegga. Om man är sölig kanske man kan bränna geggan, annars häller man i en lagom mängd mjölk och vispar noggrant. Lagom mängd brukar vara "några deciliter", typ fyra-fem kanske? Man får nog prova sig fram, eventuellt mäter jag nästa gång och återkommer med besked. Det är förhållandet mjöl-mjölk som är viktigt, så att man får rätt konsistens på såsen.

Jag vispar hela tiden så att såsen inte bränner fast i botten av kastrullen (äckligt) och värmer upp såsen sakta (på medelvärme) så att den inte börjar koka. Man ska hålla den strax under kokpunkten. Till slut har såsen tjocknat och då blir man jätteglad, för då är man nästan färdig med såsen!

Den här grundsåsen är inget annat än en bechamelsås som man kan använda till en massa saker, t ex fiskgratäng (tillsätt bara fiskbuljong och dill) eller lasagne (tillsätt bara salt och peppar). Jag är säker på att man kan hitta ett vettigare recept om man helt enkelt googlar på bechamelsås! Så varför skrev jag då ner skiten? Jag antar att jag helt enkelt gillar att se min egen text.. eller något.

Nåja, den här såsen ska förädlas till ostsås, så jag smaksätter den med färskmalen svartpeppar och örtsalt tills den har uppnått en behaglig sälta. Det har då blivit dags för osten! Godast är att ta en schysst cheddarost (så jävla mustigt), men det funkar bra med någon annan smakrik ost, säg prästost eller kanske västerbottenost om man nu vill lyxa till det. Vill man inte lyxa till det så köper man typ Icas gratängost och använder pengarna som blev över till en läskedryck. Gott att ha till maten. Osten skall givetvis vara riven när den blandas med såsen.

Sedan skär jag skinkan i bitar. Själv köper jag alltid tunna skivor av rökt skinka, avsedd som smörgåspålägg, och strimlar denna. Skinkan blandas med den numera kokta pastan, i en ugnsform. Som om inte det vore nog häller jag sedan ostsåsen över pastan och blandar om alltihopa. Sist så toppar jag det hela med en massa ost, och sedan ströbröd.

Sen får formen bo i mitten av ugnen tills osten inte bara har smält, utan även har antagit en behaglig gyllenbrun färg. Fråga dig själv om den ser frasig ut! Om svaret är ja är maten klar och kan då avlägsnas från ugnen, det tar kanske 15-20 minuter eller så.

Mac 'n' cheese är god att äta tillsammans med sallad. Tack för mig.






Kommentarer
Postat av: Traderafolk

SV: haha, hoppas!! (det kanske roligaste egentligen var att snubbens övriga omdömen INTE innehöll ordet "clean". det är som att han hade en period där i april/maj. "ok".)

2011-12-09 @ 11:10:39
URL: http://traderafolk.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0