"bajen" på pizzeria tinto, stockholm

så! här har vi någonting intressant. min vän ingemar hade fått nys om en lite speciell pizza som han gärna ville prova, och jag var knappast svår. han mindes att den skulle innehålla majs och barbecuesås, spännande!

men vi visste inte pizzans namn, så jag ringde till pizzeria tinto vid skanstull i stockholm och hörde mig för. på grund av språkliga barriärer höll jag på att bli lurad!

jag: "hej! jag söker efter en pizza ni har som jag inte vet namnet på. den ska tydligen innehålla bbq-sås och majs bland annat...2

pizzamannen: "köttfärssås? ja den pizzan heter kalle, det är en barnpizza"

jag: "njaa.. vad är det på den?"

pizzamannen: "köttfärs och champinjoner"

.. efter mera snack kom vi fram till att jag var ute efter pizzan bajen! så jag beställde två stycken, anlände i tid och hämtade de två pizzorna och åkte hem till ingemar. det hela tog säkert en timme från dörr till dörr. skulle det vara värt det?

för det första innehåller bajen ingen tomatsås! den är helt ersatt med bbq-sås, till vår förvåning och förtjusning. djärvt drag. vidare innehåller den köttfärs, bacon, majs och paprika. majs är en otroligt underskattad topping på pizza.

pizzan visade sig vara en riktig fröjd, och det enda jag saknade var lite hetta. jalapeños hade suttit fint, så jag kryddade den med tabasco vilket gjorde jobbet bra. tinto hade som vanligt utmärkta färska råvaror, inte någon gammal konserverad paprika som man ofta får på pizzerior.

tinto är ju ganska dyra på pizzor, men man får vad man betalar för. riktigt fräscht, spännande hybridpizzor med god botten. jag är väldigt belåten med "bajen", dels för att det är något helt nytt och dels för att det var en utmärkt genomförd pizza. toppen!




Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0