"Maxim special" på pizzeria Maxim, Umeå

Förra gången jag besökte Umeå blev jag mäkta besviken på kebabpizzan som pizzeria Maxim serverade. Denna gång bestämde jag mig för att prova deras berömda "Maxim special".

I pizzan ingår oxfilé, champinjoner, bearnaissesås, lök samt färsk tomat. Råvarorna verkade färska och fina. Oxfilén var väldigt tunt skivad - kanske lite väl tunt för min smak, men det är å andra sidan inte ovanligt på pizzerior. Champinjonerna var - tyvärr - färska. Bearnaissesåsen var hemgjord och riktigt god, kanske lite smörig för somliga men jag uppskattade den verkligen.

Det som utmärker pizzorna från Maxim tycker jag är tomatsåsen, och själva pizzagrunden. Man får en känsla av lyx, vilket visserligen också märks i priset, de är något dyrare än en genomsnittlig pizza. Men som bekant tar jag i den här bloggen ingen hänsyn till pris, man kan inte mäta njutning i pengar.

Dock var pizzan något liten, vilket gjorde att den inmundigades relativt snabbt. Något som dock brukar vara ett tecken på god smak - vilket så också var fallet! En riktigt fin och härlig bit, den där Maxim special. Inte minst tack vare pizzagrunden och de fina råvarorna.

"Maxim special" på pizzeria Maxim, Umeå

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0