sega mega drive

när jag var liten hade jag som sagt ett sega mega drive modell II. jag tyckte den var snyggare och tuffare än modell I, men i helgen fick jag en uppenbarelse som gjorde att jag ändrade uppfattning något!

något som stör mig mycket är att det inte går att få in en RGB-signal på ett enkelt sätt i receivern. den tar in komposit, s-video, komponent etc .. men inte RGB. RGB-signalen från sega mega drive skickas således via en scartkontakt, vilket gör mig trött trött trött.

självklart vill jag ha bästa möjliga signal från spelet, men till vilket pris? jag har funderat mycket. skulle det gå att få s-video från segat, in i receivern? skulle det isåfall bli bättre bild än att koppla maskinen direkt till min tv? denonuppskalad s-video vs  tv-uppskalad rgb ...

ingen av möjligheterna har givit mig någon ro. i synnerhet inte sen jag insåg att sega mega drive EJ kan skicka ut s-video. varken modell I eller II .. så jag blev lite less.



detta är lösningen. denna lilla apparat har anslutning för en RGB-scartkontakt, och omvandlar sedan denna signal till komponent!

prislapp: 1200 kr.

då tänker den normalbegåvade läsaren "1200 kr??? ÄR DU HELT JÄVLA DUM I HUVUDET? 1200 kr för att kunna koppla in skiten via RGB i receivern istället för tvn?????"

tja. det är ju bara pengar trots allt. dock medför detta ett smärre problem. sega mega drive modell II har ingen separat ljudutgång. och denna konverterare har tydligen bara stöd för bild!

lösning: sega master system modell I HAR separat ljudutgång via hörlursuttag. som tur var har jag ett sådant i mycket gott skick som bara stod och samlade damm tills i helgen.

problem: denna spelar bara europeiska spel. min sega mega drive modell II har jag regionsmoddat.

lösning: mmmonkey igen

med ganska enkel lödning fixade jag switchar i helgen till mitt sega, för att kunna bestämma region! fungerade klockrent som tur var. nu behöver jag bara komplettera med en rgb-kabel för sega master system modell I, vilket jag naturlgtvis inte har... än. tack vare ebay, har jag en sådan inom någon vecka.

sega mega drive - done.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0