tv-spel i HD

jag väljer nu att skriva HD med versaler, bara för att det låter tuffare. jag älskar HD! mitt största projekt just nu går ut på att spela mina gamla tv-spel med så bra bild och ljud som möjligt går utifrån mina förutsättningar.

någon gång i slutet av 80-talet köpte min brorsa ett sega master system modell II. i min vänskapskrets, och i stort dominerade då NES. för att inte tala om några år senare när jag och brorsan tillsammans fick ett sega mega drive modell II, då de flesta andra körde super nintendo.

men vi älskade sega, och även om det kanske faktiskt finns fler bra spel till nintendos maskiner ligger sega mig oerhört varmt om hjärtat. på den tiden skulle man hata nintendo om man hade sega, och vice versa (jämför t ex windows vs mac os, xbox 360 vs ps3 och annat larv.)

idag är jag bara glad att det finns så många underbara spelkonsoller, och spel. varför välja, när man kan ha alla? nu samlar jag på bra spel, inte på ett märke.

samlandet har gått i perioder, ibland har jag köpt på mig udda maskiner av något slags onanivärde, men har sedan sålt dessa då de bara kostade pengar, och det var inget jag spelade på (t ex en komplett sega multi mega i riktigt bra skick..)

nu samlar jag i princip bara på det jag spelar. men dessa maskiner vill jag naturligtvis koppla till min plasma-tv, vilket inte är helt problemfritt. eller, alla anslutningar finns, men jag HATAR att koppla via scart. det är ett jävla bök, fula sladdar osv.

fördelen med detta är att det är enda sättet att få en RGB-signal från de äldre spelen, så jag har fått bita i det sura äpplet. nu har jag emellertid hittat bra lösningar för att (i stort sett) slippa scart helt och hållet. åtminstone, kommer ingen scartkontakt att behöva kopplas in till tvn!

jag ska nu berätta, för samtliga tv-spel hur detta skall gå till.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0