semester - dag 23

tacomåndag! detta blev den första dagen i projekt taco. expedition taco? det var inte ett dugg svårt att äta tacos denna dag, den smakade ljuuuvligt.

just denna dag fyllde jag mjuka tortillabröd för första gången på mycket länge. när jag var yngre åt jag endast sådana eftersom de sedvanliga alternativen var tubs eller hårda skal. jag har aldrig förstått mig på dessa, de gör maten svår att äta och tillför inte mycket.

på senare år har jag nästan helt gått över till nachos, helst i form av den ljuvliga nachotallriken. nå, den här gången var det dags för tortillas och jag kände efteråt att övergången till nachos är helt rätt. hej då tortillas, ni har inte så mycket i mitt liv att göra längre.

därmed inte sagt att maten var äcklig, men nachos vinner helt enkelt. jag provade även att utvärdera några olika tacosåser:

- pineapple salsa
- tropical salsa
- hot habanero & passion salsa

pineapple salsa vann stort, riktigt god och mustig smak av ananas vilket jag tycker passar hemskt bra till hettan. tropical salsa var inget vidare. ananas, mango och passionsfrukt i en ohelig blandning.. nej det blev för sött och fruktigt. hot habanero & passion var inte heller särskilt god! plus i kanten för att den var stark men smaken var sådär.

det optimala är egentligen att använda vanlig hot tacosås och tillsätta skuren ananas men.. pineapple salsa är smarrig också. så, för att skapa min ljuvligaste nachotallrik:

1, nachos läggs ut på en tallrik så att chipsen överlappar varandra och bildar en stabil grund.
2, chipsen täcks av ost (gärna cheddar) och värms sedan i microvågsugn tills osten är smält.
3, tacokryddad (hot) köttfärs läggs på chipsen.
4, tacosås hälls över färsen
5, fint skuren tomat läggs på färsen, sedan majs (gärna green giants crisp niblets)
6, fint skuren gurka och tunt tunt strimlad sallad läggs på majslagret
7, avsluta med gräddfil (oerhört viktigt!)
8, mmm

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0