grymma tänder!

igår var jag på mitt första tandläkarbesök på ca 8 år. sen det började att kosta pengar att gå till tandläkaren har jag ej gjort detta.  det har varit en kombination av lathet, snålhet och en övertro på mina egna tänder. jag har nämligen aldrig haft hål, åtminstone så vitt jag visste.

nu började jag bli lite svettig och tänkte att det nog var dags att gå och kolla upp truten, och ta tag i det här! inte minst eftersom vår ypperliga regering har infört ett tandvårdsbidrag som ger mig 300 kr om året att lägga på tandvård.

jag bokade en tid på hägerstensåsens tandvårdsteam och gick dit, glad i hågen. det visade sig att mina tänder var utmärkta så när som på lite tandsten som snabbt slets loss med en tunn krok (obehagligt!)

något som däremot var väldigt lustigt var att jag har en visdomstand som växer helt fucked up. jag har i flera år undrat varför min visdomstand bara sticker upp ca en millimeter! jag har tänkt att den kanske har slutat växa och inte brytt mig mer om detta.

på röntgenbilderna kunde tandsköterskan konstatera att min visdomstand växer 90 grader snett, se bild nedan! den växer alltså inte uppåt, utan åt sidan - rakt in i tanden bredvid. det är inte skitbra, och försvårar rengöring. det verkade dock inte vara något akut problem, men kan möjligen bli i framtiden.

alltså är den lilla bit tand som sticker upp inte tuggytan, utan sidan av tanden! varken jag eller min plånbok ser fram emot att operera bort en visdomstand, så jag hoppas att den håller sig i schack!

en märklig hålighet i en tand (troligen orskad av tandborstning) vilket orsakar ilningar fylldes igen till ett pris av 125 kr.  allt som allt kostade besöket alltså 165 kr vilket är att betrakta som "helt okej". glad i hågen lämnade jag tandläkaren och behöver inte kallas förens om ca två år.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0