en finfin födelsedag

egentligen tänkte jag bestycka detta inlägg med ett gäng bilder från min 27:e födelsedag men jag har inte orkat lägga in dessa. detta kommer dock att ske inom en .. tja en framtid, kanske snar till och med! då tänker jag främst på bilder av mat, god god mat.

denna födelsedag planerades ganska noga, för att vara så enkel. närmare bestämt, maten planerades noga! jag tänkte, att jag ska fan äta hummer och oxfilé på min födelsedag, och så skulle det även bli. min plan var först att ta upp min lilla grill från källaren och grilla oxfilén i fönstret men det visade sig vara lite för ambitiöst.. och farligt.

istället bestämde jag mig till slut för att steka den. nå, jag och jonna komponerade ihop en trerättersmeny som skulle ätas på den stora dagen.

vi vaknade någon gång på lördagen och åt lite frukost. sedan åkte vi iväg till ica i liljeholmen och handlade all mat som behövdes för dagen, och inte minst en varsin almondy-tårta. jag köpte en med mjölkchoklad och maräng medan jonna köpte dajmtårtan.

sedan for vi hem och fikade, och åt .. massor av tårta. när man är vuxen får man faktiskt äta hur mycket tårta man vill, när man vill. vad vore annars poängen med att bli vuxen? nå, sedan fick jag presenter av jonna.

först uppenbarade sig en flaska jack daniel's vilket var varmt välkommet. rock n' roll-whiskey, mmm. antagligen var hennes plan att supa mig full och sedan förmå mig till samlag, men tji fick hon för jag öppnade inte flaskan den dagen!

därtill fick jag även batman: arkham asylum till xbox 360! fantastiskt vilken fin och väl uttänkt present, jag blev oerhört glad. inte minst eftersom jag återfick känslan jag hade som barn, när jag fick tv-spel på födelsedagen .. det är en väldigt speciell känsla och en av de bästa jag vet, upphetsningen och euforin av att få gå in i spelet.

eftersom det var just födelsedagen hade jag inga andra plikter, och jag kunde lugnt sitta och spela en god stund. det var väldigt härligt och kändes speciellt, en födelsedagskänsla jag inte haft på MÅNGA år. just att få återuppleva glada barndomskänslor gör mig väldigt lycklig.

senare satte jag igång att tillverka bearnaisesås för första gången i mitt liv, och jag har alltid fått höra att det ska vara så svårt vilket inte stämmer. det var mycket enkelt, även om resultatet inte blev särskilt lyckat. detta beror dock på recept och vana, nästa gång kommer det att bli mycket godare med lite annan smaksättning samt betydligt mindre SMÖR.
nå, till förrätt gratinerade jag hummer med lite creme fraiche och ädelost vilket blev lyckat. inte någon sensation, det var inte värt 183:50 kr som hummern kostade. nåja, roligt att testa.

jonna fick en toast som förrätt, med en topping av ädelost, knaperstekt bacon och lök. denna blev mycket lyckat och hon pep förtjust över dess godhet! alla nöjda, alla glada.
till huvudrätt gjorde jag pommes duchesse (i princip potatismos i ugn), stekt oxfilé samt bearnaisesås då. jonna fick sin oxfilé välstekt medan jag gjorde min blodig.

åter igen, alla nöjda, alla glada.  maten blev god och lyckad, även om jag var lite besviken på såsen, samt formen på potatismoset. jag skyller allt på euroshoppers värdelösa sprits!

senare såg vi lite på en film som jag inte tänker recensera här, eftersom vi inte såg klart den. vi var helt enkelt för trötta, och lade oss när en halvtimme av filmen återstod. den skall snart ses färdig.

med andra ord, en oerhört lyckad och fin födelsedag fylld av kärlek till de bästa saker jag vet: mat, tv-spel och ett litet pand.

Kommentarer
Postat av: pandie

♥ ♥ ♥

2010-03-05 @ 08:27:14

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0