Ett enormt roligt recept

Idag hittade jag ett otroligt roligt recept som jag vill dela med mig av.

"Rustik mexikansk köttfärspaj" - http://www.alltommat.se/recept/rustik-mexikansk-k%C3%B6ttf%C3%A4rspaj-7763

Låt oss börja med att fundera lite över pajens namn. Vi delar upp namnet i tre delar:

1, Rustik
2, Mexikansk
3, Köttfärspaj

1, Några synonymer till rustik kan vara: lantlig, bondsk, föga kultiverad, grov, rå, kraftig, stabil

Man får alltså intrycket av att detta är en gedigen och genuin mexikansk paj, utan några krusiduller! Det låter ju jättespännande, och var också varför jag klickade på länken över huvud taget. Äkta smaker, riktigt autentiskt!

2, Jag har aldrig ätit genuin mexikansk mat, men såvitt jag förstår finns det t ex ingenting i våra svenska tacos som liknar det mexikanska originalet, för att nämna något vanligt i Sverige. Om jag inte är ute och cyklar så är majs och bönor grundpelarna i mexikansk matlagning.

Vanliga ingredienser är chili, spiskummin, oregano, koriander, kakao, lök, chipotle, vitlök... för att nämna några.

3, Enligt vänner som har träffat mexikanska utbytesstudenter ska man tydligen aldrig använda köttfärs i det mexikanska köket.

OK, så vilka förväntningar hade jag nu på detta recept? Tja, bara namnet kändes ju lite motsägelsefullt (mexikansk och köttfärs), men den kanske kunde vara genuin och rustik ändå? Så jag klickade på länken och möttes av följande:

- Pajskal
- Köttfärs med Santa Maria spice mix
- Äggstanning

Oookej. För det första kan det rimligen inte finnas något rustikt i att använda en färdig påse med kryddmix från Santa Maria. För det andra låter det helt vansinnigt att använda äggstanning till en köttfärspaj, inte minst om den har en sådan kryddning. Äggstanning har man i quiche.

Snacka om att sätta ett missvisande namn, eller att bara ha vansinnigt dålig koll. Jag har som sagt inte ätit genuin mexikansk mat, men så pass mycket insikt har jag att jag inser att denna ursäkt till paj är ungefär lika rustikt mexikansk som ärtsoppa och pannkakor.

Detta är väldigt typiskt för svenska recept man kan hitta på nätet, och det är väldigt trist. Oftast saknas kryddor, och recepten är nerdummade för att passa våra mellanmjölkssmaklökar.

Jag har tagit fram några alternativa namn på detta recept som passar mycket mycket bättre:

- Festlig köttfärspaj för barnen
- Köttfärspaj med en viss doft av taco
- Köttfärspaj som inte helt saknar en antydan av Mexiko
- Svenne-banans favoritpaj

Kommentarer
Postat av: pandie

"- Köttfärspaj som inte helt saknar en antydan av Mexiko" HAHAHAHAA!!!

2010-11-23 @ 12:40:45
Postat av: Daniella

HAHAHAHA

2010-11-25 @ 17:09:09
URL: http://daniellalamb.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0