Mitt enorma hat mot Clas Ohlson i Liljeholmen

Förra vintern var fruktansvärt kall. Detta ledde till att temperaturen i vår lägenhet låg runt 17°C vilket är skitkallt. För att slippa sova med långkalsonger och raggsockor släpade jag mig till den nyöppnade Clas Ohlson-butiken i Liljeholmen! Där var tanken att jag skulle köpa mig ett litet portabelt element.

Jag var ganska peppad då Liljeholmen har en grym galleria som jag tycker mycket om. Vad Clas Ohlson inte verkar tycka om, är att få kunder som är intresserade av att återkomma efter första besöket. Låt mig förklara:

För att ta mig upp till butiken åkte jag upp för en rulltrappa, inga konstigheter. Jag blev lite förvånad bara över hur smal gången in till butiken var, hur ska det fungera i rusningen? Nåja, jag imponerades av den fräscha inredningen och de pedagogiska skyltarna som talade om var olika kategorier av varor fanns.

Det kändes som en väldigt modern butik, riktigt bra första intryck! Snart märkte jag dock att butiken var byggd som en labyrint med smala gångar, perfekt om man vill att folk ska trängas och bli irriterade!

Detta var dock absolut inga problem i jämförelse med kassorna. Jag hade mitt element under armen och ställde mig gladd i kön, och förvånades över hur lång den var med tanke på att klockan bara var 14. Kön bestod av max 10 personer.

Jag har låtit konstruera en bild av kassorna i Photoshop:



Nere i högra hörnet på min bild börjar man att ställa sig i kö. Man har valt att konstruera rummet så att en naturlig köbildning uppstår, i en U-form. Notera att det inte finns något sätt att ta sig ut från butiken om det är så att man ångrar sig och inte vill handla!

Detta U är väldigt smalt och om det är packat med människor som har fullt av varor lär det vara snudd på omöjligt att ta sig ut ur butiken den här vägen om man inte ska handla. I övrigt var butiken väldigt stor och välsorterad, varför jag antar att de räknar med att få gott om kunder och vill fylla butiken med folk.

Min irritation växte sig snart starkare då endast två kassor var öppna. I andra butiker borde två kassor kunna expidera tio kunder på ett kick, men här verkade det som att man hade ansträngt sig för att göra processen så långsam och smärtsam som möjligt.

1, Längst uppe i vänstra hörnen på min bild finns en röd markering. Där satt en liten display samt en högtalare som berättade för kunderna i kön vilken kassa som var ledig.

2, Dessa kassor, som är ritade bredvid den sista pilen, till vänster i bilden, var fyra till antalet och uppradade bredvid varandra. Helt utan rullband och med en varsin disk! Detta innebär att man måste lägga upp alla sina varor på disken vilket lär bli ett rent helvete om man ska handla mycket, istället för att lägga alla saker på ett rullband som praktiskt åker förbi kassapersonalen.

3, Varje gång en kassa blev ledig ropade en kvinnoröst ut "Nästa lediga kassa är nummer: X" Detta blev snabbt väldigt irriterande, och jag vågar inte tänka mig hur det kommer att bli om man får stå i kön riktigt länge.

Alltså: Ett VANSINNIGT trångt utrymme där man får stå med sina grejer för att gå en efter en, fram till en opraktisk kassa och lägga upp sina saker på en disk. När jag väntade i kön var det två personer som behövde ta sig ut den här vägen. Först blev jag väldigt irriterad och tänkte "vad fan, kan du inte gå någon annan väg?" men insåg snart att nej! Det är just det man inte kan - man måste krångla sig förbi kön, som om det inte var tillräckligt dåligt med plats redan.

Utöver detta, varför bara fyra kassor? Det är helt vansinnigt i en så stor butik. Det är som om styrelsegruppen hade möte och fundera riktigt ordentligt på hur man skulle kunna göra upplevelsen i butiken så vidrig och frustrerande som möjligt.

Lite som att smeta in en guldtacka med bajs. Ta något fint och skinande med god potential att vara perfekt, och gör den värdelös och motbjudande. Det finns inte en möjlighet att jag tänker handla i den här butiken någonsin igen. Bra jobbat för en helt nybyggd butik.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0