Vem bryr sig om körsbären?

Igår pratade jag med Ingemar på MSN om olika colasorter. På http://www.fulcola.com finns massor av trevliga recensioner av olika sorters cola samt annan nyttig information. Ingemar nämnde då Boylan Black Cherry, en körsbärsläsk som han påstod var mycket god.

Jag är mycket förtjust i körsbär, och ännu mer förtjust i själva körsbärssmaken. Bäret (stenfrukten?) körsbär är ganska omständligt att äta och inte helt trivialt att få tag på alla gånger. Detsamma kan sägas om saker som smakar körsbär!

Körsbär tycks inte vara en överdrivet populär smak i Sverige, jämfört med t ex jordgubbe även om jag inte kan förstå varför. I USA är smaken väldigt populär och det verkar finnas mängder av läskedrycker och annat med smak av körsbär.

En paj som körsbärspaj är vanlig i staterna, medan äppelpaj och blåbärspaj verkar vanligare här hos oss. En förklaring är naturligtvis att vi nästan badar i äpplen och blåbär om hösten, men ändå. Det går ju att få tag på körsbär också.

Eller också har jag helt fel, och de flesta svenskarna fullkomligt älskar körsbär och springer jättesnabbt ner till butiken så fort körsbärssäsongen har börjat, för att sedan baka körsbärspajer som de sätter i sig tills de blir trinda och glada. Jag hoppas att jag har fel!

Nå, vart fan vill jag komma med detta? Jo, Boylan Black Cherry!

Av en ren slump visade det sig att denna läskedryck fanns att köpa i en butik mycket nära den plats där jag för tillfället befann mig. På min rast spatserade jag in på Ica Aptiten och såg till min förtjusning att de hade ett oerhört välsorterat läsksortiment!

Där fanns mängder av amerikansk läsk, t ex Vanilla Coke, Vanilla Coke Zero, Cherry Coke, för att inte tala om ett gäng olika drycker från just Boylan. Även om namnet klingade otäckt likt Baylan bestämde jag mig för att köpa en Black Cherry.

Utöver denna köpte jag också en Dr Pepper Cherry och en annan läsk med smak av körsbär och vanilj - Hansen's Cherry Vanilla Crème. Dr Pepper med smak av körsbär är något som jag länge har velat prova, men det är först nu som jag har hittat den. Min glädje var enorm!

För den som är intresserad av både Dr Pepper och kemi (vilket sannolikt uppgår till någon promille av befolkningen) kan man läsa här om smaken. Ämnet heter bensaldehyd och finns i både i bittermandel, Dr Pepper, körsbär och aprikoskärnor. Detta är anledningen varför Dr Pepper smakar marsipan!

Så, något senare var det dags att testa den första läsken. Jag älskar både vanilj- och körsbärsläsk så jag tänkte att Cherry Vanilla Crème kunde få vara först ut.



Den visade sig vara riktigt god, trots sin försäkran om att den absolut inte innehöll någon fruktjuice. Smakerna var något artificiella men helt okej, och drycken var helt genomskinlig vilket var ganska läckert.



Jag kunde inte hålla mig särskilt länge innan jag gick lös på Dr Pepper Cherry. Denna var till min stora förvåning en besvikelse. Körsbärssmaken var inte tillräckligt framträdande och smaken var inte långt ifrån en vanlig Dr Pepper, även om denna är mycket god.

Jag insåg att ren körsbärsläsk är att föredra. Senare på kvällen var det dags för den stora höjdpunkten: Boylan!



Läsken plaskade runt i en väldigt fin flaska som ser mycket gammaldags ut. Smaken var helt utsökt, och smakade verkligen körsbär, lätt kolsyrad. Även Skräpet visade stort intresse för läsken som synes.

Är det slut på tjatet nu? Nej, absolut inte.

Idag kunde jag inte motstå frestelsen att köpa mer läsk. Jag köpte en Black Cherry och inte mindre än två andra drycker från Boylan: Cream och Cane Cola.

Jag har fått höra att dessa två ska vara synnerligen smarriga, så jag slog till trots det väldigt o-facila priset av 17:90 kr per flaska. Först ut att smakas var Cream.



Denna var tyvärr en besvikelse. Jag förstår inte riktigt vad den ska smaka, men jag skulle beskriva den som en något mildare version av Portello, med en hint av vanilj. Inget vidare.

Något senare ska jag berätta om Boylan Cane Cola, som enligt uppgift ska vara "mycket god." En lyxig cola sötad med rörsocker. Jag ser mycket fram emot detta, jag återkommer!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0