Ett paket från Kina

Jag tog mig i kragen nyligen och köpte Windows 7 Ultimate på eBay. För detta fick jag betala ca 900 kr inkl frakt från Kina, för en helt genuin kopia av operativsystemet. Vilket klipp! I Sverige kostar detta 2500 kr. Till min stora glädje skickades paketet snabbt och i fredags såg jag att paketet hade nått Sverige. Då kunde jag följa dess postgång via Postens hemsida.

Det var dock någonting som inte stämde. Fredagen den 11 februari befann sig paketet i Stockholm och skulle skickas till mig. Varför befann sig då paketet i Arlöv på måndagen? För den som inte vet ligger Arlöv i Skåne. Jag ringde Posten Företag i Arlöv och undrade stilla vad som hade skett.

"Ah, det är du! Paketet från Kina ja! Avsändaren har skrivit fel postnummer, vilket postnummer har du?" ... här började jag bli ganska less. Borde inte posten kunna kolla upp mitt namn, adress och orten jag bor på och på så vis koppla ihop dessa med ett postnummer? Nåväl, det var bara att vänta.

Dagen efter hade paketet kommit till "Brevbärarkontor Hägersten 126". Jag ringde då Posten för att fråga vad detta betydde, och det verkade ganska oklart. Tanten i telefonen trodde dock att det borde gå att hämta ut paketet på mitt lokala postkontor, med enbart mitt kolli-id.

Sedan försökte tydligen Posten att dela ut det hos mig, vilket inte gick. Nej, självklart inte eftersom paketet inte gick ner i brevlådan och detta utdelningsförsök gjordes kl 12:15 då jag typiskt inte var hemma.

Så, paketet gick tillbaka till det där jävla brevbärarkontoret. Irriterad över detta ringde jag till Posten igen för att höra vad som stod på, och om det möjligen gick att hämta ut paketet någonstans. Nej det gick inte eftersom de inte hade någon paketutlämning. Istället skulle jag vänta till dagen därpå (idag) då jag skulle få en avi.

Varför i helvete använda avi när det finns SMS-avi? Det är ett väldigt efterblivet system som förhalar utdelningen av paketet i ett dygn. Jaja, det var bara att vänta då. Idag såg jag med stor glädje hur paketet hade anlänt till mitt lokala Coop! Glad i hågen gick jag dit på väg hem från jobbet.

Här kan nu följa det förbannade paketets väg från Kina till Sverige



Min plan var att hämta ut paketet med enbart mitt kollinummer (som man alltid brukar kunna göra), köpa bröd inför morgondagen samt köpa en liten pizza till lunch. En liten jävel! Det gladde mig enormt att inte behöva gå hem för att hämta avin och sen gå tillbaka till Coop.. ända tills killen bakom postdisken berättade att jag visst måste ha med min avi eftersom paketet skickades med EMS.

Inte så konstigt, skiten måste skrivas på eftersom paketet var från Kina och EMS ville ha kvittens på att jag hade hämtat paketet. Irriterad och arg i hågen vältrade jag mig hem, bara för att inte hitta en avi som väntade på mig. Då blev jag ännu mer arg och skrek lite, sen hyperventilerade jag tills jag insåg att katten stirrade upprört på mig.

Jag hade naturligtvis struntat i att köpa pizzan eftersom jag hade förväntat mig att kunna gå tillbaka direkt. Hade jag tänkt lite längre hade jag fattat att just avin skulle komma någon timme senare (Posten delas alltid ut två gånger per dag.. dels Posten och dels Citymail, jag minns aldrig vilken som kommer först).

I ren ilska kokade jag lite pasta och stekte sju köttbullar, och precis när maten var klar damp avin ner i brevinkastet! Det gjorde mig något gladare, så jag kastade i mig maten och pinnade ner till butiken. Allt gick väldigt långsamt pga världens segaste individer i butiken, men det fick funka!

Till slut kom jag hem och kunde då konstatera varför paketet inte hade kommit hem till mig direkt, utan tog en omväg via Arlöv.



Den mentalt efterblivne kinesen som skrev adressen har skrivit:

(door code 2323) Hägersten Sweden
23237

där 23237 är postnumret. I mitt mail till honom uppgav jag min korrekta adress, men påpekade att min portkod är 2323. Han måste ha fått hjärnsläpp och skrivit av portkoden plus slutparentesen tolkad som en sjua istället för att skriva mitt riktiga postnummer, som inte är det minsta likt 23237.

Mysteriet löst - 23237 är naturligtvis Arlövs jävla postnummer. Jag lämnade dock ändå positivt omdöme eftersom jag inte vill tjafsa, men skrev en kommentar om hans fadäs. Glädjen över att slippa betala tull samt den fina förpackningen som omslöt Windows 7 gjorde att jag förlät honom ganska snabbt.




Tullfri kan eventuellt vara svenskans vackraste ord!



Hej Windows! Du finns installerad på min dator nu!

Kommentarer
Postat av: Janne Gladh

7 köttbullar? Blir man inte mätt på ju!

2011-02-16 @ 19:21:07
Postat av: pandis (också glad)

7 köttbullar? Blir man inte mätt på ju!

2011-02-21 @ 22:06:39

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0