Metainlägg - lönar det sig att vara ärlig?

Detta blir ett inlägg som handlar om mitt förra inlägg - är det vad som kallas metainlägg? Jag publicerade i vanlig ordning en länk till mitt (förra) blogginlägg på Facebook och fick ett antal kommentarer. Bland annat från min godhjärtade farbror Hans..

r

.. som informerade mig om att jag gärna hade fått en gratis licens av honom om jag bara hade sagt till. Aj fan, sånt händer. Det var ändå för sent tänkte jag, och glad i hågen gav jag mig i kast att aktivera Windows 7. Detta för att kontrollera mot Microsofts servrar att jag har en giltig licens.

Jag trodde att det redan var gjort, men tydligen icke. "Vänta medan Windows aktiveras - det kan ta några minuter" .. jag väntade och väntade på ett meddelande i stil med "Tack, aktiveringen är nu slutförd!" eller dylikt.

ICKE! I stället möttes jag av texten (fritt ur minnet): "Windows kunde inte aktiveras eftersom ditt serienummer är blockerat av Microsoft pga piratkopiering" .................. ilskan. Vad var detta? Min förpackning var 100% original, det hade äkthetsbevis med hologram och allt - torde vara väldigt svårt att förfalska!

Irriterad som fan ringde jag det telefonnummer som länkades på skärmen för "aktivering via telefon". Med mycket litet hopp om att lyckas fick jag ange en jävla massa siffror och fick snart svaret jag hade väntat på: ungefär "näru gubbe lille, det här går icke att aktivera!"

Jag fick även tipset att läsa mer på http://www.microsoft.com/genuine/ .. tusen tack! Tydligen hade jag nu möjlighet att köpa en licens, vilken fröjd! Arg som satan mailade jag säljaren på eBay och förklarade mitt ärende. Till min stora förvåning svarade han väldigt snabbt och bad mig fotografera förpackningen samt fraktsedeln som bevis, så skulle han kontakta sin leverantör.

Jag gjorde detta och fick svar igen efter några timmar - ett nytt serienummer i en lösenordsskyddad fil. Och se på fan, det nya serienumret fungerade - nu är Windows aktiverat och klart.

Men frågan kvarstår - om jag som köper den här jävla licensen ändå inte kan aktivera den för att mitt serienummer har blockerats (pga någon annan har piratkopierat, antar jag?) - lönar det sig att vara ärlig?

(Den som vill vara mer filosofisk hade avslutat inlägget här men sån skit ägnar jag mig inte åt. Ja det lönar sig så klart, men du kanske blir vansinnig på kuppen).


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0