Det där med försäljare

Jag har inte haft något abonnemang för fast telefoni på många år nu, när det har blivit så enkelt och billigt med mobil telefoni. Det är skönt att slippa få en extra räkning, det är skönt att slippa ha en extra telefon - men framför allt är det skönt att slippa telefonförsäljare.

Nu finns det visserligen NIX-register och sånt, men ändå. Telefonförsäljare är så oerhört tjatiga, i synnerhet för mig som har bra koll. Jag kollar upp och jämför priser på allt jag lägger mina pengar på, i synnerhet när det gäller teknik, mobiltelefoner etc.

Dock slipper jag inte ifrån försäljare nu heller, eftersom jag någon gång i forntiden köpte något hos The Phone House samt har ett abonnemang hos Tele2 - och mobilt bredband hos 3. Det ger dessa företag möjlighet att ringa till min mobiltelefon med sköna erbjudanden, riktade personligen till mig! Wow!

Lyckligtvis har jag en fin och kompetent Samsung Galaxy S med en funktion som jag har längtat efter i många år - att spärra enskilda nummer från att ringa till mig. Det är så underbart, äntligen kan jag spärra den förbannade vidriga Radiotjänst.

Utöver Radiotjänst så har jag spärrat Comhem (försöker pracka på mig sportkanaler och annat jävla skit), Tele2 (försöker pracka på mig ej förmånliga abonnemang bundet i två år samt telefoner), The Phone House (se Tele2) samt 3 (se Tele2).

Jag förstår självklart att de här företagen försöker ge mig erbjudanden, inte minst för att få behålla mig som kund. I vissa fall kanske det till och med kan vara bra, men i helvete att jag tänker nappa på ett erbjudande över telefon utan att få läsa igenom ett avtal och jämföra priser noga, kolla igenom mina räkningar etc, etc.

Sen spelar det ingen roll om killen på andra sidan säger att "jag har räknat på det här, och det skulle bli lika billigt att ringa med oss" .. vilket naturligtvis är en lögn, dessutom.

NÅJA, nu ska jag komma till den jävla poängen med inlägget! Jag installerade nyligen en större uppdatering i min telefon och gjorde därefter en fabriksåterställning, vilket rensade min lista över spärrade nummer. Därför lyckades snart en kille från 3 komma fram. Eftersom jag inte kände igen numret tänkte jag att det var bäst att svara..

Jag hade någon vecka tidigare fått ett erbjudande per post från 3. Det var nämligen så att jag var utvald till en extra bra deal! Wow! För bara 499 kr i månanden kunde jag få köpa en iPhone 4 på avbetalning i två år OCH ringa för HELA beloppet! Dessutom var de tre första månaderna gratis.

För dessa två år skulle jag alltså binda upp mig på att betala totalt 10 500 kr + någon anslutningsavgift. Jag ska nu göra en kort lista över saker jag inte är intresserad av:

- Att köpa en iPhone 4 på avbetalning i två år för 10 500 kr + någon anslutningsavgift.

Förutom att jag inte ens skulle ta emot skittelefonen gratis, så är det självklart ett jävla ockerpris. Inte minst eftersom jag har en telefonräkning som snittar på 230 kr / månad, samt en fullt fungerande telefon som jag är väldigt nöjd med.

Jag slängde "erbjudandet" i papperskorgen och fortsatte med mitt liv, övertygad om att jag aldrig någonsin skulle behöva höra talas om skiten igen. Tills igår.

Det är alltid lika underhållande när försäljare ringer och vill erbjuda mig bra dealer, sköna abonnemang och sköna telefoner.

"Hur mycket ringer du för per månad? Oj, inte mer? .. Vad har du för mobiltelefon? .. Aha.. då kanske du skulle vara intresserad av..?"

Jag fattar inte! Killarna ska ha enorm cred för att de ens försöker. Det är som att stå utanför en lyxrestaurang och se mätta och trinda gäster rulta ut med sås i mungipan och fråga om de inte vill följa med till McDonalds och betala 200 kr för en Big Mac.

Gårdagens samtal lät på det här viset:

- Hej, jag heter XX och ringer från 3! Du är väl mobil bredbandskund hos oss idag?
- Ja, det är jag.
- Då kanske jag har en bra deal till dig. Du kanske har sett ett erbjudande som du har fått per post.
- Okej?
- Jo jag tänkte börja med att fråga, vilka ringer du med idag och vilket abonnemang har du?
- Tele 2 kompis.
- Okej, och vad har du för räkning varje månad?
- 230 kr ungefär, inklusive surfpaket.
- ... Oj, inte mer? Med surfpaket också alltså..  Vad har du för telefon?
- En Samsung Galaxy S.
- Okej. Då har jag ett erbjudande till dig!
- Mmm, men det är inte intressant. Alla mina kompisar har Tele 2, och jag ringer väldigt lite, och skickar mest gratis SMS till dem.
- Har du någon bindningstid kvar på abonnemanget?
- Nä.
- Aha! Men i erbjudandet som jag har så kan du få en iPhone 4.
- Mmm, men det är inte intressant.
- Jaså, varför inte?
- För att jag ganska nyligen har köpt en helt ny telefon kontant som jag är väldigt nöjd med, och eftersom jag - som sagt - ringer och SMS:ar gratis till alla jag känner.
- Men det kan du göra med oss också. Jag har nämligen räknat lite, och du skulle hamna på ungefär samma räkning med 3!
- Okej, men vet du? Jag ska inte ta upp mer av din tid nu, för jag är verkligen inte intresserad. Hej då!

- KLICK -

Jag orkade inte höra mer av snubben. Som sagt, han ska nästan ha en medalj för att han försökte. Allvarligt, kan det vara många kunder som binder upp sig på ett nytt abonnemang med en ny operatör och tar en ny telefon, när man har köpt en ganska dyr telefon? Så dumma är väl ändå inte människor?

"Tjaaaaa.. jag köpte ju en telefon som jag är skitnöjd med för mindre än ett år sedan för 5000 spänn.. och har en billig telefonräkning.. kanske borde teckna upp mig på en avbetalning i två år och få en sämre telefon och öka min månadskostnad med över 100%? Herre Gud, det är ju genialt! Varför har jag inte tänkt på det tidigare? Tack 3, för att ni ringde mig och lät mig ta del av detta fantastiska erbjudande!"

Det positiva med samtalet var att jag nu enkelt kunde spärra numret.

Kommentarer
Postat av: pand

jag förstår verkligen inte hur man pallar att jobba med det där, jag hade ju enorma problem med att sälja när folk t o m ringde in och BAD mig sälja något till dem! x)

2011-05-10 @ 10:45:55

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0