Sticky toffee pudding

Så, efter att ha kollat på Saturday Kitchen med James Martin på BBC Lifestyle ett antal gånger kunde jag inte hålla mig längre. TV-kocken gör alltid goda saker, men det finns en dessert som jag föll för direkt: Sticky toffee pudding. Det är en klassisk brittisk efterrätt som finns i en mängd olika varianter, men idén är att man gör en väldigt saftig kaka med bl a dadlar i som man sedan dränker i kolasås.

Jag körde då på James recept och det första steget blev att skaffa alla ingredienser. Kakan innehåller flera olika sorters socker, vilka var enkla att hitta även om jag fick googla en stund för att göra mig bekant med de olika sorterna samt hitta deras svenska namn.

De enda udda ingredienserna var "black treacle" och "golden syrup" vilka används flitigt i brittiska desserter. Lyckligtvis bor jag i ett civiliserat område som kallas Stockholm så det var bara att vältra mig iväg till The English Shop i Söderhallarna! Där kunde jag köpa black treacle (jättemörk bitter sirap, snudd på melass) samt golden syrup (ljus sirap gjord på sockerrör) vilka båda två såldes i jättetrevliga plåtburkar!




Lite sirap, råsocker, dadlar och mörkt muscavadosocker så var man i hamn sen vettu.

Jaja, sen bakade jag och grejade en stund. Det enda anmärkningsvärda med processen var väl att man skulle lägga dadlar i kokande vatten och sedan puréa allt. Enligt receptet skulle man smöra och mjöla formen vilket kändes som en närmast efterbliven idé, så jag revolterade och sockrade den i stället med ljust muscavadosocker. Som ni snart skall se blev det en stor succé.


Två kaka

När kakan var gräddad byggde jag en mörk kolasås, även den med treacle och annat.


Säg ko-la-sås

Eftersom socker + smör + värme brukar leda till karamellisering täcktes kakans sidor av ett underbart knäckigt lager efter gräddningen. Note to self: Bröa alltid kakformen med socker, kolla resultatet nedan vettja:


Omlott, ja så fick det bli

Tja, jag lade kakorna i en form och hällde över kolasåsen som genast började tränga in i den varma, mjuka kakan. Det som omöjligt kan framgå av dessa bilder är att de kommer från den ANDRA gången jag bakade kakan! Därför, vis av erfarenhet, lät jag kakan ligga och dra (götta till sig) med kolasåsen som ett varmt täcke av geggig kärlek (den enda kärleken) i typ ett dygn innan jag gick lös på den.


Kladdigt och fult, men vänta! Det blir rätt okej i slutändan.

Till slut stod jag där med en färdig dessert (pudding låter skitäckligt), och jag kände hur underlägsna de svenska kakorna är. Om det finns en svensk version av den här efterrätten heter den säkerligen "festlig knäckruta" och består av strösocker, ägg, mjöl, margarin, vätska och bakpulver (sockerkaka) samt en antydan till knäck i världens tunnaste lager ovanpå.

Brittiska efterrätter känns ofta som att de har skapats med målsättningen "over the top, fast gott", inget jävla lagom. Nog med gnäll, kakan gjorde namnet rättvisa! Kladdig.. kola.. kaka..

Dadlarna tillförde en speciell sorts sötma och fyllighet, råsockret gav sin säregna smak och den svarta treaclen (!!) bidrog med en nästan lakritsaktig ton, om än väldigt diskret. Som om inte det vore nog var ju kakan både täckt och delvis genomsyrad av kolasåsen! Även den innehöll de olika sorterna av sirap samt mörkt muscavadosocker vilket gav en lite bränd, angenäm smak.


Den föddes för ett dygn sedan och har redan hunnit utvecklas till en fullvuxen kvinn.. eh.. kaka.

Så blev det alltså, sticky toffee pudding med vaniljglass. Vansinnigt gott!



Kommentarer
Postat av: pand

HAHAHA, du är så rolig :*

2011-09-12 @ 11:56:40
Postat av: Far

Synnerligen sött låter det, eller?

2011-09-12 @ 17:02:33
Postat av: Bror

Verkar helt sinnesjukt gott, sånär so0m dadlar.. låter lite otäckt..

2011-09-12 @ 17:23:59
Postat av: mink

Åh gudars skymning!!!!

Otroligt fina burkar det där.

Kan tänka mig att det var sött x2 men cpgott.

Du kan du apling!

2011-09-13 @ 10:58:03

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0