I främmande bilar

Den senaste tiden har jag funderat mer och mer på att skaffa en bildrörs-TV då dessa på flera sätt är överägsna platta TV-apparater när man ska spela äldre TV-spel. Visst går det utmärkt att koppla in dessa gamla trotjänare på olika sätt, men det blir sällan optimalt.


/Tråkigt tekniksnack

Det kanske största problemet för min del är att SCART-ingången på min TV sitter på baksidan vilket är typiskt ofördelaktigt då denna hänger på väggen. Detta har jag löst genom att lägga extra pengar på att köpa en extra dyr receiver med många roliga ingångar samt god uppskalningsförmåga, då jag ändå behövde köpa en sådan till min hemmabio.

Därtill har jag fått köpa en liten dosa som omvandlar RGB-SCART till komponentvideo då receivern inte har någon SCART-ingång. Nämnde jag att dosan kostade typ 1200 spänn, plus att jag var tvungen att köpa en särskild kontakt och löda lite för att bryta ut ljudet ur SCART-sladden (typ)?

Kort sagt: ett jävla meck för att få det som jag vill. Nå, efter mycket om och men har det ju fungerat - men med ett stort MEN. Gissa om bilden blir lite fördröjd när den skalas upp i den dyra receivern? Jag trodde inte mina ögon när jag provade det första gången. Detta gjorde att tjusningen med att spela försvann nästan helt, särskilt i spel som kräver precision. Japp, jag tittar på dig, Megaman.

Jag mailade till och med HiFi-klubben och fick svaret:

"...Självklart är egentligen inte maskinen byggd för tv-spel så har du extrema spel som behöver timing (wipe-out, guitar hero t.ex) kan det vara knepigt
men om det är typ Super Mario Bros du ska köra så tror jag inte det kommer påverka resultatet."

Bara det att, jo, det är just då resultatet påverkas. Tack för ingenting, din jävla sopa. Sen kan jag ju tycka att en receiver som (vid tillfället) kostade 7398 kr faktiskt borde vara byggd för detta, men så var ju inte fallet. Skit samma.


//Tråkigt tekniksnack

Så, den godaste lösningen för att spela de gamla sköna spelen vore därför att fixa en gammal TV som kunde stå i garderoben tills det var dags. Plocka fram han ba. Jag kollade lite på Blocket, och det fanns många som ville skänka bort sina apparater.

Till slut fastnade jag för en Sony-TV som jag mailade på, och den fanns kvar! Det var en snubbe vars pappa i Skärholmen hade en TV som stod och samlade damm. Jag frågade om det gick att bära med sig TV:n på tunnelbanan, och killen sa att den är "ganska tung" men att det nog går om man har en pirra. Toppen, tänkte jag, och åkte ut till Skäris.

Klockan var strax efter 18:00 och män som var mystiska och/eller alkoholiserade stod i små grupper för att sprida otrygghet bland såna som mig. Jag försökte se oberörd ut med min pirra och gick mot mitt mål.

När jag kom fram öppnade en äldre herre som var ganska fet. Han frågade mig var jag hade parkerat bilen.

"Eh, nä jag har ingen bil"

"Hur hade du tänkt få hem TV:n då? Du ska väl inte ta den på bussen?"

"Nää.. jag har en pirra.. tänkte ta den på tunnelbanan?"

.. tystnad ..

"Du.. vart bor du någonstans? Det kommer aldrig gå att bära den, den är tung den där.."

Och ja, gubben skojade inte, det var helt omöjligt att ens lyfta 29-tummaren ensam.

"Nä, jag får köra ut bilen och skjutsa hem dig!"

Fan vad snällt, och fan vad pinsamt. Här kommer jag för att ta emot en gratis TV, och så tvingas gubben köra hem mig i sin bil. Nåja, det var inte jag som föreslog det. Gubben kilade ut till bilen och lämnade mig helt ensam i lägenheten!

Jag hade då kunnat göra vad jag ville, t ex låsa dörren eller stjäla hans grejer men han litade tydligen på mig. Sen baxade vi in fanskapet i hans skåpbil och åkte hemåt. Japp, jag satte mig i en skåpbil med en okänd gubbe...

Det kanske inte var årtiondets mest överlagda handling, men snart var vi hemma! Denna TV medförde en rad drygheter:

- Stor
- Tung som ett AS
- Otymplig
- Hade endast externa högtalare (nåt jävla lökigt "surround"-system)
- Äcklig fjärrkontroll

Därför tog jag snabbt beslutet att avhysa den från platsen, vilket visade sig omöjligt pga våldsamt motstånd. Jag tänkte anmäla fanskapet för våld mot tjänsteman men sket i det. Avhysningen är uppskjuten på obestämd framtid, eventuellt kommer jag att behöva någon form av hjälp.

Då skrev jag en status på Facebook där jag frågade om någon ville bli av med en TV! Efter ca 20 minuter fick jag ett samtal från Manne, som erbjöd sig att köra hem sina föräldrars gamla TV direkt. Glad i hågen tackade jag ja, och vid kl 22:00 hade jag två apparater stående hemma!
Jag kunde snudd på starta en radio/TV-firma

Denna TV visade sig fungera fantastiskt bra och medförde följande godheter:

- Liten
- Lätt
- Tymplig
- Hade interna högtalare
- Snygg gammeldags stil
- En snygg och härlig fjärrkontroll

Så jävla mustig bild, så ska det se ut. Den rätta känslan infann sig direkt! Nu fattas bara ett litet bord att ställa den rackaren på. Över och ut.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0